Pokud právě čekáte miminko a procházíte výběrem kočárku, pravděpodobně jste už slyšeli pojem dvojkombinace, která se někdy označuje i jako 2v1. Pojďme se společně podívat na to, co si pod tímto názvem vlastně představit a zjistit tak, zda je to něco pro vás...
Dvojkombinace je kočárkový set, který je vhodný pro děti od 0 měsíců až do konce kočárkovacího období. Jeho koupí „zabijete dvě mouchy jednou ranou“. Při výběru si však třeba uvědomit několik důležitých faktorů, aby se vám nestalo, co se jinak stává celkem často, že si vyberete set, který nebude vyhovovat vašim požadavkům.
Nejčastější chyby, které při koupi dvojkombinace rodiče udělají, jsou:
Aby jste se těmto chybám vyhnuli a ušetřili si tak úplně zbytečné starosti s výměnou kočárku za jiný, což vás bude stát nejen peníze ale i spoustu času, odpovězte si před koupí nejdříve na tyto otázky:
📌 Jak zaznělo výše, při výběru dvojkombinace třeba myslet na to, aby vaše očekávání splnily všechny její části, i když je potřebné přihlížet na fakt, že v hluboké korbě stráví dítě znatelně méně času než ve sportovní sedačce. Proto je fajn zaměřit se především na podvozek a sportovní nástavbu, a přitom sledovat, zda je hluboká korba námi vybrané dvojkombinace přijatelná a vyhovující.
Při hluboké korbě by vás v podstatě měla zajímat především její velikost, také systém odvětrávání, vlastnosti a možnosti stříšky, způsob nasazování korby na podvozek (samostatně nebo s adaptéry), z jakého je materiálu a zda obsahuje kvalitní matraci. Samozřejmě, co se matrace týká, tu si v případě potřeby můžete dokoupit zvlášť.
Jelikož v dnešní době díky ultrazvuku dokážeme předpovědět, zda bude miminko menší nebo větší, je fajn zohlednit to i při výběru velikosti korby. Případně, pokud jste vy sami vysocí můžete předpokládat, že ani vaše miminko nebude z těch nejmenších a měli byste proto sáhnout po větším modelu.
Rozměr matrace standardně velké korbičky se pohybuje okolo 74x28 cm. Pokud byste se rozhodli pro koupi větší korbičky, rozměr matrace by měl být alespoň 77x30 cm a více. Při nákupu si však dejte pozor, protože uváděná délka a šířka korbičky v popisech kočárků se nerovná velikosti matrace, která by vás vlastně měla zajímat (většinou je uváděn rozměr jejího horního okraje, což může být zavádějící). Zaměřte se proto vždy na rozměry matrace nebo alespoň na vnitřní rozměry korbičky.
Dále také záleží na ročním období, kdy se dítě narodí:
Mohlo by se zdát, že materiál, ze kterého je korbička vyrobená, bude vlastně jen designovou záležitostí, ale není to pravda. Každý typ korbičky má totiž své výhody i nevýhody.
Stříšky hlubokých korbiček se v mnohém liší. Mohou mít (ale nemusí):
Každá hluboká korbička je vybavena matrací už „od výroby“, takže je při koupi kočárku vždy její součástí, avšak speciálně u levnějších kočárků je někdy nutné dokoupit si vhodnou matraci zvlášť.
Matrace by totiž neměla být příliš měkká, a to hned ze dvou důvodů. Za prvé, miminko potřebuje pro zdravé ležení rovnou plochu (což platí i pro postýlku). Pokud je matrace příliš měkká, dítě se do ní v podstatě ponoří, což není optimální. Za druhé, měkká matrace se poměrně rychle proleží, čemuž se také potřebujeme vyhnout.
Pokud se rozhodnete zakoupit si kvalitnější matraci, sahejte po takové, která je vyrobena ze studené pěny (například od značky Träumeland). Mnoho kočárků má matraci z paměťové pěny, která není příliš vhodná pro malé miminka, a to hlavně z důvodu, že neposkytuje potřebnou oporu. Oproti tomu matrace s jádrem ze studené pěny mají vynikající ortopedické i termoregulační vlastnosti. Samozřejmě, i tyto se mohou časem proležet, speciálně v případech, pokud se dítěti v kočárku dobře spí a stráví v něm více času. Proto je potřebné (jakýkoliv) matraci vždy kontrolovat a pokud je proležená, vyměnit ji za novou.
Pro udržení čistoty je praktické, pokud lze potah matrace stáhnout a vyprat, protože miminko se může v kočárku zpotit nebo pozvracet. Snímatelný potah chybí obvykle právě u těch levnějších matrací. V obou případech je ale dobré dokoupit prostěradlo, nikoliv však nepromokavou ochranu na matraci. Z hlediska ochrany zdraví miminka, zejména v prvních týdnech a měsících, není vhodné ukládat dítě na neprodyšné materiály. Může se přehřát, protože jeho termoregulace ještě není dovyvinutá.
Další funkce hluboké korbičky
Hluboké korbičky disponují mnoha dalšími zajímavými vlastnostmi, jako jsou např. funkce houpání (jako kolébka), funkce odvětrávání či polohování zádové opěrky apod. Proto, pokud byste si o hlubokých korbičkách rádi nastudovali ještě něco více, přečtěte si i náš článek o výběru hlubokého kočárku, kde se jim věnujeme dopodrobna: Jak vybrat hluboký kočárek
Mnoho rodičů ocení, když mohou mít dítě v kočárku otočené k sobě, ale i od sebe. Obousměrné připevnění sedačky však není standardem u každého kočárku, proto si to před koupí vždy raději ověřte. Nutné je také zmínit, že kočárky s obousměrně nacvaknutelnou sedačkou bývají těžší, ale větší děti se už rády dívají kolem sebe, proto je praktické tuto možnost mít.
Také nezapomínejte, že i sedící dítě může v kočárku usnout, proto by mělo mít možnost pohodlně se uložit. Některé kočárky z tohoto důvodu umožňují kromě polohování zádové opěrky i manipulaci s opěrkou nohou, díky čemuž má dítě na spánek více prostoru a pohodlí.
Známe dva základní typy sportovní sedačky, a to:
Nohy dítěte jsou v ní „trochu vyložené“. Korýtko se jinak nazývá i ergonomickým sezením. Pro děti s trávicími obtížemi vám ho dokonce může doporučit pediatr. Korýtko připomíná leh v autosedačce (vajíčku). Problémem ale je spánek dítěte na břiše. Ten v případě korýtka není možný. I když, abychom byli úplně korektní, dítě by mělo být v kočárku vždy připoutané, což mu spánek na břiše tak či tak velmi neumožňuje, takže je výběr typu sedačky skutečně spíše na vašich preferencích...
Zádová opěrka spolu s opěrkou nohou dokážou vytvořit vodorovnou (nebo téměř vodorovnou) plochu, která připomíná leh podobný tomu v hluboké korbičce. Většina výrobců označuje tento parametr kočárku jako úplný leh (sklon opěrky vytvoří prostor na ležení s úhlem minimálně 150 stupňů a více).
Nastavitelný leh tedy ve skutečnosti dále rozdělujeme na:
Podle polohy sedu můžeme kočárky dále rozdělit na ty, které mají možnost nastavit zádovou opěrku do tzv. kolmého sedu (90°) a na ty, které nabízejí klasický „kočárkový“ sed (více než 90°).
Zádová opěrka se dá nastavit do úplně vzpřímeného 90° sedu, který připomíná sklon opěrky na jídelní židli. Měl by se využívat při podávání jídla mimo domov, např. v kavárně, ne však na dlouhé trasy. Disponuje ním jen pár kočárků na trhu. Většinou se vyskytuje u kočárků s páčkovým polohováním zádové opěrky.
Zádová opěrka se při sezení nastavuje do mírného sklonu dozadu (více než 90°). Tato poloha je pro páteř dítěte v případě delšího pobytu v kočárku vhodnější než kolmý sed. Avšak dětem, které se přitahují za madlo do aktivního sedu, některé maminky dokupují tzv. univerzální pás, díky kterému dosáhnou i v těchto kočárcích vzpřímenější sed. Toto řešení je často úplně zbytečné, protože dítě při tomto konání oporu nepotřebuje. Právě naopak. Jeho „přitahování se za madlo“ je součástí úplně standardního a zdravého vývoje pohybového aparátu. Do této kategorie spadá i korýtkové sedadlo, protože se v jeho případě většinou polohuje celý rám sedadla, ne zádová opěrka zvlášť, a sed má tak vždy více než 90°.
Zajímat by vás měly také bezpečnostní pásy, aby dítě z kočárku nevypadlo. Nejlepší je určitě pětibodový pás, který se snadno zapíná uprostřed, což je pohodlné i pro naše nejmenší. Známe ale i kočárky s tříbodovými pásy.
Při výběru sportovní sedačky je třeba všímat si i jejích vnitřních rozměrů, aby mělo dítě pohodlí, a to i když povyroste. Důležitými parametry jsou:
Výška zádové opěrky by měla být při kočárcích s nosností do 22 kg minimálně 50 cm. Při nižší, 15 kg nosnosti, bývá obvykle menší.
Šířka a délka vnitřního sedadla by měla být větší než 30 x 20 cm. Je to vlastně křesílko, ve kterém má dítě pohodlně sedět, a k tomu potřebuje přiměřený prostor.
Celková délka ložné plochy je druhotná. Velmi často si její důležitost maminky zaměňují s výškou zádové opěrky. Do celkové délky se totiž započítává i délka opěrky nohou, takže tento parametr může zkreslovat celkovou prostornost sedačky.
Vnitřní vložka sedačky
Sedačka sportovní části by měla být měkká a měla by mít v základní výbavě kočárku vnitřní vložku (pokud ji nemá, je určitě vhodným adeptem na dokoupení).
Ta se používá hlavně při menších 6 až 16měsíčních dětech, které se už do hluboké vaničky kočárku nevejdou nebo v ní zkrátka už nechtějí být. Vložka je vyjímatelná. Když z ní vaše dítě vyroste, tak se sedačka z části rozšíří. Když je dítě větší, nepotřebuje ji mít až tak měkkou. Navíc, v chladnějším počasí vnitřní vložku staršímu dítěti nahrazuje fusak či nepadavá deka. Ty jsou dostatečně měkké a teplé. Při menších dětech zůstává v kočárku vložka a fusak či nepadavou deku vkládáme na ni.
Avšak pozor, vnitřní vložka, která je součástí sportovního kočárku při jeho koupi, není úplně totéž jako novorozenecká vložka, která se používá, pokud potřebujete do sportiaku umístit dítě mladší než 6 měsíců. Pro tak malé miminko totiž nemusí být klasická vložka dostačující. Pokud se tedy rozhodnete přejít na sportovní kočárek s menším dítětem (pod 6 měsíců věku), je fajn sáhnout po kvalitní novorozenecké vložce (dobře hodnocenou je v tomto směru značka Babymoov) a pořídit si kočárek s úplným 180° lehem, což je pro nesedící dítě nejvhodnější poloha. Kompromisem je i 165° leh, i když to není úplně ideální.
Sedačka sportovní části může mít skrytý mechanismus cirkulace vzduchu, který je důležitý především v létě. Zádová opěrka je v tomto případě tvořena síťovinou, která se dá v chladnějších dnech překrýt vložkou na to určenou.
Dětské madlo je součástí standardní výbavy většiny kočárků. Madlo může být klasické tyčové nebo pultové. Pultové madlo připomíná tácku na jídlo. Madlo by se mělo dát úplně odebrat nebo odklopit. Je to vlastnost důležitá pro pohodlnou manipulaci s dítětem při jeho vkládání a vykládání z kočárku nebo při nastupování a vystupování většího chodícího dítěte. Může se stát, že je potřeba ho samostatně dokoupit nebo je dokonce úplně nahrazeno Snack Trayem, či jiným příslušenstvím (volant, LED světlo, atd.).
Některé stříšky disponují hned několika benefity. Jiné naopak žádným, což se obvykle odráží i na ceně kočárku.
Mohou mít (ale nemusí):
Tato okénka je náročné rozdělit na „taková a taková“, protože ve většině případů plní jedno okénko více funkcí. Můžete je využít jako náhledová, a to především v případech, kdy budete mít sportovní sedačku nasazenou ve směru jízdy kočárku a přes okénka pohodlně zkontrolujete, co se v kočárku děje. Zároveň jsou tato okénka ve většině případů ze síťoviny a plní tedy i ventilační funkci. Co samozřejmě není 100% pravidlem a konkrétní náhledové okénko může být i z průhledného plastu. Proto je dobré si při koupi tato okénka zkontrolovat tak, aby naplnila vaše očekávání.
Od konstrukce kočárku závisí, jak se nám s kočárkem jezdí, také jeho hmotnost (i když ta souvisí samozřejmě i s vaničkou či sportovní sedačkou), jaký terén kočárek zvládne, jak se kočárek skládá, jeho celkové rozměry apod.
Při výběru konstrukce (a vlastně kočárku celkově) si musíte v prvé řadě ujasnit, v jakém terénu se s ním budete nejčastěji pohybovat a zda ho plánujete využívat i na sport nebo na cestování. Konstrukce kočárků se totiž v závislosti na tomto aspektu dost liší a je možné, že pokud bydlíte např. na vesnici, ale plánujete s drobkem absolvovat časté dovolené, jeden kočárek to nemusí pokrýt. Jejich vlastnosti jsou na to příliš rozdílné. I když tu bychom rádi odbourali jeden mýtus. 👇
Obecně platí, že konstrukce kočárků určených do města a na cestování bývají lehčí, disponují tvrdším odpružením a mají menší kola (doporučení pro zadní kolo: ⌀≥20 cm). Je to tak hlavně kvůli jednoduché manipulaci, kterou často zvládnete i jednou rukou.
Naopak, kočárky určené na vesnici a do horšího terénu, budou mít konstrukci o něco těžší, a to kvůli lepší stabilitě. Rozdíl je také v odpružení, které je výrazně měkčí, aby dokázaly lehčeji zvládat nerovnosti a eliminovat otřesy, které by se jinak přenášely do rukojeti a k dítěti. Velikost kol bude přímo úměrně růst s náročností terénu (také kvůli dobrému zvládání různorodého terénu), což v praxi znamená, že kočárky na vesnici by měly mít kola alespoň středně velká (doporučujeme: ⌀≥25 cm) a průměr kol teréňáků by měl být více než 30–40 cm.
Kočárky na sport jsou samostatná kategorie s vlastními specifiky. Vlastnosti jejich konstrukce závisí také na tom, zda jsou určeny na sport vykonávaný spíše ve městech (chodníky na běhání a kolečkové brusle apod.) nebo na běhání a lehkou turistiku v přírodě.
Proto, pokud už víte, jaké bude nejčastější místo vašeho pohybu, přečtěte si podle vašeho výběru určitě i tyto články, které vám podrobněji přiblíží typ a možnosti kočárku, který potřebujete:
V uvedených článcích se dočtete i to, jaký kočárek zvolit, pokud potřebujete něco „mezi“. Je totiž úplně logické, že se s kočárkem potřebujeme pohybovat v různých terénech. Ať už bydlíme ve městě a občas zajdeme za rodiči na vesnici nebo naopak, případně bychom rádi kočárek využili na sport, ale měl by zvládnout i nákup v supermarketu a podobně. Začtěte se tedy do článku s tématem, které vystihuje nejvíce to, co hledáte jako prioritu. Pokud je to kočárek do města, otevřete si příslušný článek „Kočárky do města“. Najdete v něm všechny důležité informace a alternativy, které vám budou nejvíce vyhovovat.
Pozn. redakce: Pokud náhodou patříte k části populace, která nemá v oblibě dlouhé čtení, což úplně chápeme, a máte už přibližnou představu o tom, co hledáte, naše kočárková poradkyně Ľudka pro vás připravila výběr ověřených dvojkombinací přímo na našem e-shopu, kde si díky filtru navolíte všechny vlastnosti, které od vaší vysněné dvojkombinace očekáváte:
Jak jsme již nastínili, i vlastnosti a velikost kol se liší v závislosti na terénu, ve kterém se budete pohybovat. V následující tabulce si můžete prohlédnout jednoduchý přehled toho, jaká kola byste měli na vašem potenciálním kočárku hledat.
Využitie kočíka | Primeraný materiál kolies | Otočnosť predných kolies | Odporúčané odpruženie | Odporúčaný priemer zadných kolies |
---|---|---|---|---|
Do terénu | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Neotočné, otočné s aretáciou | Odpružené všetky | ⌀≥30-40 cm |
Na šport | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Neotočné, otočné s aretáciou | Odpružené všetky, zadné | ⌀≥30-40 cm |
Dedina | Nafukovacie, nenafukovacie plnené, z tvrdenej gumy | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, zadné | ⌀≥25 cm |
Mesto | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy, | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | ⌀≥20 cm |
Cestovanie | Penové, umelohmotné, z tvrdenej gumy | Otočné s aretáciou | Odpružené všetky, predné, zadné alebo bez odpruženia | ⌀≥15 cm |
*Uvedené parametry kol jsou optimálním standardem, na trhu však najdete i možnosti mimo tato rozpětí.
Aretace je vlastnost kočárku, která spočívá v tom, že se přední otočná kola kočárku dají „zaseknout“ (zaaretovat) a stanou se tak neotočnými do stran (kolo se bude točit jen dopředu a dozadu, ne otáčet doprava či doleva). Samozřejmě je můžete zpětně odaretovat kdykoliv budete potřebovat. Tato schopnost ovládání otočnosti kol do stran je praktická a také velmi vděčná hlavně v případě, když s kočárkem navštěvujete různorodá místa – pokud potřebujete jít na nákup do obchodu, oceníte právě otočná kola, kvůli lepší manipulaci. Pokud však chcete s kočárkem například běhat nebo absolvovat procházku v náročném terénu, oceníte naopak neotočné kolo, aby se vám kočárek při nešťastném pohybu nepřevrhl, případně nějak nepoškodil.
Na závěr bychom rádi uvedli ještě několik posledních důležitých parametrů, na které byste měli při výběru dvojkombinace myslet:
Manipulaci s kočárkem vám zaručeně usnadní nastavitelná rukojeť, přičemž ji nemají všechny kočárky, takže je to na vašem zvážení.
Poznáváme dva typy nastavitelné rukojeti:
Brzdy jsou bezpečnostním a praktickým prvkem, díky kterému můžete kočárek rychle zastavit, přibrzdit či zaparkovat tak, aby zůstal stát na místě.
Typy brzd:
Co se týká skládání kočárku, praktická stránka tohoto mechanismu závisí hlavně na konstrukci, takže můžete očekávat, že při kočárcích do města a na cestování bude skládání určitě jednodušší, přičemž mnohé z nich se dají dokonce složit i s nasazenou sportovní sedačkou, také jednou rukou a/alebo po složení zůstanou stát, takže je nemusíte položit na zem a neušpiní se. Nasazená hluboká vanička se při skládání kočárku musí ale odpojit vždy, a to platí jak při městských, tak i při terénních kočárcích.
Zajímavým bonusem může být také popruh na rameno, díky kterému si složený kočárek „přehodíte přes rameno“ a odnesete ho i s rukama plnýma tašek či dětských ruk tam, kam potřebujete. Tato možnost je ale také výsadou městských a cestovních kočárků, protože hmotnost terénního kočárku by asi vašemu rameni dobře nepadla.
Jak asi už tušíte, skládání kočárku na vesnici nebo do terénu bude o něco náročnější, přičemž možnost složení i s nasazenou sportovní sedačkou není tak častá jako u městských kočárků.
Promyslete si také (nebo ještě lépe – změřte si), zda se složený kočárek vejde do kufru vašeho auta, a to zejména v případě, když víte, že ho budete často převážet. Zvažte také možnosti skladování doma – například kočárkárny v panelových domech bývají naplněné k prasknutí, proto je dobré, když se dá kočárek složit na co nejmenší velikost.
Nosností kočárku se rozumí zatížení sedačky dítětem (jednoduše řečeno, jaké „těžké“ dítě kočárek odveze). Obvykle je to standardních 22 kg, avšak existují i kočárky s vyšší či nižší nosností (do 15 kg). Při nosnosti myslete hlavně na to, že i když jsou kočárky s nižší nosností často praktičtější (a levnější), dítě budete v kočárku vozit do jeho cca 3 let, kdy už nebude nejmenší...
Mimochodem, aby vás to nemátlo, tímto parametrem se rozumí nosnost sportovního variantu kočárku. Co se týká nosnosti kočárku s nasazenou vaničkou, ta je standardně 9 kg, přičemž při překročení této hmotnosti je nutné vaničku vyměnit za sportovní sedačku, aby nedošlo k poškození kočárku a zranění dítěte.
❗Celková nosnost – Pod pojmem celková nosnost se rozumí celkové zatížení kočárku, a tedy váha dítěte + maximální zatížení košíku + zatížení jiných úložných prostor na kočárku. Celková nosnost a nosnost jsou pojmy, které se snadno zaměňují, proto se při koupi kočárku ujistěte, že s prodejcem mluvíte o tom samém.
Kromě tašky, která je určena na uskladnění přebalovacích potřeb a připevňuje se na rukojeť, se hodí, když kočárek poskytuje možnost převézt menší nákup nebo například dětskou deku a pod. Proto se na konstrukci nachází tzv. košík. Každý košík má ale nosnost, kterou není dobré překročit, aby se nepoškodil.
Abychom nezapomněli – na jakékoliv přetížení kočárku si dávejte opravdu pozor i z důvodu uznání reklamací. Pokud se totiž kočárek poškodí viditelně prokázanou přílišnou zátěží, výrobce reklamaci určitě zamítne.
Při koupi kočárku je důležitá i vaše výška. Kočárky na trhu jsou totiž přizpůsobeny pro různě vysoké rodiče, sledovat byste proto měli:
Kočárky vzhledem na výšku rodičů obecně rozdělujeme na:
Velmi důležitým (ne-li nejdůležitějším) parametrem, na který je nutné při koupi kočárku dbát, je samozřejmě jeho bezpečnost. Tu vám potvrdí označení s odkazem na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), díky čemuž víme, že kočárek vyhovuje požadavkům evropské normy. Konkrétně tato norma je platná od 1.6.2019, přičemž stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pro upřesnění na závěr, modely kočárků, které se začaly vyrábět v období platnosti staré normy, musely podstoupit nové testování podle nové normy, pokud je tedy výrobci chtěli prodávat i nadále.
V závěru článku bychom ještě rádi zmínili pár alternativních možností, které se vám mohou hodit pokud: máte malý kufr auta, malý byt, žijete v paneláku bez výtahu nebo hledáte způsob, jak na kočárkové výbavě trochu ušetřit.