Čekáte dvojčata? Nebo přišlo další těhotenství rychle po porodu a budete tak potřebovat vozit dvě malé děti najednou? Pak je dvojkočárek nebo sourozenecký kočárek pro vás to pravé. Na co si dát ale při jejich výběru pozor?
Dvojkočárky nebo sourozenecké kočárky jsou řešením pro rodiče, kterým se narodí dvojčata nebo sourozenci jen krátce po sobě a potřebují praktické řešení pro obě ratolesti najednou. U nabízených modelů ale existuje pár nástrah, o kterých byste měli určitě vědět předem, abyste si mohli vybrat takový kočárek, který vás nezklame.
První z uvedených „nástrah“ je v podstatě možnost kombinování nástaveb na konstrukci kočárku. Vysvětlíme si.
Jak už název napovídá, v tom, zda plánujete v kočárku vozit dvojčata (stejně velké děti) nebo sourozence s věkovým rozdílem (různě velké děti) je trochu rozdíl.
Pokud čekáte dvojčata a potřebujete kočárek pro dvě stejně velké děti, správně byste měli pozornost zaměřit na ty modely, které se nazývají dvojkočárky nebo mají v názvu slova jako Twin, Twin mode, případně Twin set (Twin = dvojče).
V praxi to znamená, že se na konstrukci kočárku dají nasadit najednou dvě hluboké korby, dvě sportovní sedačky a také dvě vajíčka, a tím je kočárek přizpůsoben potřebám dvou stejně velkých a stejně rostoucích dětí.
❗️Avšak kromě určení si vždy podrobně sledujte i obsah balení kočárku, tzn. co všechno si vlastně zakupujete a zda jde například o dvojkombinaci (obsahuje i sportovní sedačky a i vaničky), trojkombinaci (obsahuje vaničky, sportovní sedačky a i vajíčka) nebo jen o pokračovací dvojkočárek (obsahuje jen sportovní sedačky), aby se vám nestalo, že si vlastně koupíte sice twin kočárek, ale jen se sportovními sedačkami a vaničky si budete muset v případě zájmu dokupovat zvlášť a pod.
V případě, že budete kočárek potřebovat pro dvě různě velké děti s malým věkovým rozdílem (druhé těhotenství přišlo krátce po porodu), měli byste hledat tzv. sourozenecký kočárek nebo model, který je označen pojmem Sibling mode (Sibling = sourozenec), případně Duo mode. Jde totiž o modely, na kterých můžete nástavby kombinovat a můžete na konstrukci společně nasadit:
Při rozdělení kočárků podle počtu nástaveb bychom ještě rádi zmínili troj a vícekočárky, které jsou sice ojedinělejší, ale pokud náhodou čekáte trojčata, případně potřebujete najednou kočárkovat 4 děti (nebo až 6 dětí), je tu i tato možnost 😊.
Uspořádání korbiček a sedadel může být u těchto kočárků následující:
Tyto typy dvoj či sourozeneckých kočárků jsou sice o něco širší, avšak na druhou stranu výrazně stabilnější než tandemové (sezení za sebou), což oceníte zejména při běžné manipulaci a především při vyjíždění na obrubníky či šikmé plochy.
Kočárky, které mají sezení umístěné za sebou, jsou sice delší, ale užší, takže co se týká průjezdu dveřmi, neměli byste s nimi mít žádný problém. Horší je to ale s výtahy, pro které mohou být dlouhé až příliš.
Pod pojmem Mono kočárek (jednokočárek/sólo kočárek) si můžeme v souvislosti s tímto článkem představit dvě věci:
Pokud už teď víte, že plánujete děti těsně za sebou, můžete si rovnou pořídit kočárek, ze kterého je možné udělat sourozenecký až časem.
Tuto praktickou možnost nabízí například Easywalker Harvey5 (a také jeho další „bratři“ Air, Premium a Premium Air), Bugaboo Donkey 5 (tento se přestavuje „do šířky“, protože má sezení vedle sebe) nebo model Cybex Gazelle S a jiné…
Výše popsané samozřejmě funguje i v opačném gardu 😊. Jedno z dětí vám „vyletí z kočárkového hnízda“ o něco dříve a vozit v sourozeneckém kočárku jen jedno dítě může být nebezpečné kvůli těžišti a narušené stabilitě. A o tom, že je to zbytečně nepraktické se asi nemusíme ani bavit.
📌 Navíc, u některých modelů máte možnost nahradit už nepotřebné sedadlo úložným prostorem, což může být pro někoho velmi zajímavým bonusem.
Dalším důležitým faktorem pro výběr jakéhokoliv kočárku je i terén, v jakém se s ním budete nejčastěji pohybovat.
📌 A pokud si nejste jisti, který kočárek by byl pro vás to pravé, přečtěte si i náš článek: Jak vybrat kočárek podle místa a způsobu využití
📌 Pokud už ale máte představu, který typ kočárku bude pro vás z výše zmíněných ten pravý, nabídku nejrůznějších dvoj a sourozeneckých kočárků najdete zde:
Při finálním výběru kočárku jsou samozřejmě důležité i další jeho vlastnosti a není jich málo. Shrňme si však ty nejdůležitější z nich.
Pri dvoj a súrodeneckých kočíkoch extrémne dôležitá vec. Pred kúpou si vždy dôkladne overte, či sa vám vybraný model zmestí do výťahu, kočikárne, dverí a nezabudnite ani na kufor auta, pretože kočíky pre súrodencov bývajú aj po zložení dosť rozmerné a hlavne ťažké…
A ačkoliv se mnohé modely dají efektivně složit do jednoho celku, někdy je paradoxně lepší rozebrat je, protože jsou tak skladnější a po jednotlivých částech i lehčí.
Co se týká hmotnosti dvoj a sourozeneckých kočárků, je samozřejmě značně vyšší, než je to u jednokočárků, s tím ale asi počítáte. Obecně se toto číslo pohybuje okolo 15-16 kg a nedá se s ním moc „čarovat“. I ty lehčí modely totiž budete například při zvedání do kufru auta „cítit“.
Je proto dobré, především pokud jste útlejší postavy, sáhnout po takových kočárcích, které se dají při skládání jednoduše rozebrat na menší díly, jak jsme již zmínili výše.
📌 Samozřejmě, na trhu najdete i lehčí kousky, avšak jedná se většinou o menší cestovní modely a golfky.
Nosnost těchto kočárků se pohybuje v standardních číslech typických i pro jednokočárky, akorát s tím rozdílem, že se násobí dvěma.
Obvyklá nosnost jedné hluboké korbičky je 9 kg, takže u twin kočárku to bude 18 kg. Nosnost sportovních sedadel je také většinou standardní, a to 22 kg na jedno dítě, takže při dvou dětech to máme 44 kg.
📌 Na trhu však najdete v případě potřeby i kočárky s vyšší nosností na jedno sedadlo (většinou okolo 25 kg), nebo také s nižší nosností (15 kg) – týká se spíše lehčích cestovních kočárků a golfek.
U kol všeobecně platí, že čím jsou větší, tím lépe zvládají nerovnosti a co se materiálu týká, můžete se u dvoj a sourozeneckých kočárků setkat s následujícím výběrem:
Využití kočárku | Přiměřený materiál kol | Otočnost předních kol | Doporučené odpružení | Doporučený průměr zadních kol |
---|---|---|---|---|
Do terénu | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy | Neotočné, otočné s aretací | Odpružené všechny | ⌀≥30-40 cm |
Na sport | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy | Neotočné, otočné s aretací | Odpružené všechny, zadní | ⌀≥30-40 cm |
Vesnice | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy | Otočné s aretací | Odpružené všechny, zadní | ⌀≥25 cm |
Město | Penové, umělohmotné, z tvrzené gumy, | Otočné s aretací | Odpružené všechny, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥20 cm |
Cestování | Penové, umělohmotné, z tvrzené gumy | Otočné s aretací | Odpružené všechny, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥15 cm |
*Uvedené parametry kol jsou optimálním standardem, na trhu však najdete i možnosti mimo tato rozpětí.
Ačkoliv se to možná nezdá, hluboké korbičky mají skutečně mnoho různorodých vlastností, i když je pravda, že právě při výběru dvojkočárků a sourozeneckých kočárků je výběr trochu omezený.
Hluboké korbičky se v drtivé většině nasazují na konstrukci kočárku jen v jednom směru, a to otočené k rodiči, aby na miminka viděl a ona viděla na něj. Pro takto malé děti je totiž kontakt velmi důležitý.
Na některé kočárky se dají korbičky nasadit přímo, na některé potřebujete spojovací adaptéry, což je mimochodem „specialita“ spíše kočárků určených na sport a do terénu.
Co se týká praktických a také designových vlastností hlubokých korbiček, všechny důležité informace si o nich můžete přečíst v našem článku:
Najdete v něm vše důležité s ohledem na vaše potřeby. 👉 Ačkoliv pravdou je, že hluboká korba je nejkratší dobu využívaný artikl z celého kočárku, proto byste její vlastnosti neměli považovat za zásadně rozhodující.
Důležité je spíše to, aby:
Hlubokou vaničku je u některých kočárků možné nahradit tzv. vložnou taškou nebo taškami.
Tuto alternativu si rodiče volí především v případě, když nemají pro uskladnění či parkování kočárku mnoho místa nebo mají malý kufr auta. Také je skvělým řešením, pokud bydlíte v paneláku bez výtahu a máte možnost nechat kočárek odložený v přízemí bytového domu – kočárek odstavíte v prostoru na kola nebo kočárky a dítě/děti si v tašce pohodlně vynesete do bytu.
Sportovní sedačky se dají u mnohých modelů nasadit na konstrukci obousměrně. U menších dětí je totiž pohodlnější a přijatelnější, pokud je máme otočené směrem k nám, protože je můžeme jednoduše kontrolovat a také obsloužit.
Větší děti se už ale raději rozhlížejí kolem sebe a sledují cestu, proto je praktičtější sedadlo otočit po směru jízdy (zády k nám). V takovém případě je skvělé, pokud má stříška sportovní sedačky náhledové okénko, přes které můžete kdykoliv zkontrolovat, co se v kočárku děje.
Obousměrné nasazení sedačky však není standardem a u některých kočárků se dá sedadlo umístit jen ve směru jízdy. Pokud je to tedy pro vás důležité, vždy si to před koupí ověřte.
Samozřejmě vlastností, které byste měli u sportovní sedačky a konstrukce sledovat, je určitě více. Doporučujeme vám proto přečíst si i náš článek:
Dozvíte se v něm plno zajímavých informací, které byste měli určitě zvážit a zařadit do výběrového procesu – ať už jde o vaši výšku (aby nebyl pro vás kočárek příliš nízký nebo vysoký) nebo o možnosti polohování či odvětrání sportovních sedaček, což výrazně ovlivňuje pohodlí dítěte.
A jsme na konci 😊. Opravdu upřímně doufáme, že vám článek pomohl, avšak pokud máte jakékoliv otázky, zeptejte se naší kočárkové poradkyně Ľudky opravdu na cokoliv: Chci se zeptat Ľudky!