Kočárky do terénu jsou dost specifické a ocení je spíše aktivní rodiče, kteří většinu svého času tráví v přírodě, na výletech či lehké turistice a neradi by svůj životní styl narozením dítěte měnili. Terénní kočárky jsou totiž na nerovný a náročnější povrch jako stvořené, avšak mají samozřejmě i několik nevýhod… Pojďme si k tomu říci více.
Kočárky určené do terénu vynikají hlavně svými dobrými jízdními vlastnostmi v náročném terénu a zvládáním různorodých povrchů jako louky, štěrkové cesty, neupravené lesní cesty s výmoly a kořeny stromů či zámkové dlažby atd.
Také se při nich klade důraz na co nejmenší přenos otřesů přímo k dítěti, aby vám v kočárku „nenadskakovalo“ pokaždé, když přejedete po nějaké nerovnosti. Jízda s terénními kočárky by se dala díky jejich kvalitnímu odpružení přirovnat k jízdě v autě – víte sice, že jste přejeli přes nějaký výmol, avšak odpružení to utlumí natolik, že to není nepohodlné…
Co se týká designu, klade se důraz spíše na jejich odolnost než na elegantní či jemné linie. Dalo by se říci, že vypadají „sportovněji“, což mimochodem také není náhoda a mnohé terénní kočárky jsou zároveň schválené i na sportovní aktivity (avšak ne všechny modely, na což si dejte pozor).
Jejich konstrukce je robustnější, což s sebou přináší o něco vyšší hmotnost a většinou i větší rozměry po složení. Typické jsou také svými velkými koly a také jejich počtem. Najdete mezi nimi totiž výrazně více tříkolek než čtyřkolek.
Co se věku dítěte týká, terénní kočárky si můžete zakoupit následovně:
☝️ Jako samostatný hluboký kočárek je na rozdíl od jiných typů kočárků na trhu nenajdete a je to tak z jednoduchého důvodu: Pro maličké a křehké tělo novorozence je totiž kočárkování v náročném terénu úplně nevhodné. Jakékoliv výrazné „heganie“ by mu mohlo velmi snadno ublížit a poškodit mu páteř. Proto, i když si zakoupíte kombinovaný kočárek, který obsahuje hlubokou vaničku, je to spíše myšleno jako řešení do budoucna a dokud dítě samostatně nesedí (cca 6-8 měsíců věku), s kočárkem se můžete pohybovat jen po nenáročném a rovném povrchu, i když je to terénní kočárek.
📌 Pokud se potřebujete zorientovat v dalších obecných vlastnostech kočárků, které jsou mimochodem pro jeho správný výběr stejně důležité, přečtěte si i náš článek: Jak vybrat kočárek . Dozvíte se v něm více informací o tom, jak vybrat kočárek s ohledem na vaši výšku, velikost či odvětrávání hluboké vaničky či sportovní sedačky, úložný prostor (košík) a pod.
Je však důležité říci, že je to normální… Na trhu totiž nenajdete takový kočárek, který by neměl své mouchy, protože je vždy zaměřený na určitý životní styl a způsob využití. Právě proto je důležité, abyste si jako rodiče určili své priority a potřeby (co kočárek musí mít a zvládat) a následně si zvolili model, který vaše očekávání naplní a jeho výhody u vás převáží nad jeho nevýhodami.
Nabídku kočárků do terénu najdete zde:
Pokud bychom to měli shrnout, tak tříkolka určitě vyniká vzhledem k zaměření terénních kočárků svými výbornými jízdními vlastnostmi, avšak čtyřkolka je o něco stabilnější.
Volbu, co je do terénu lepší, bychom asi mohli jednoduše vysvětlit i podle dostupných modelů. Když si totiž prohlédnete nabídku terénních kočárků, jednoznačně v ní dominují tříkolky a není to tak bezdůvodně. Najdete samozřejmě i čtyřkolové kočárky, avšak dalo by se říci, že jejich výrobci uvádějí na trh spíše pro ty rodiče, kteří i v terénním kočárku hledají co největší všestrannost (i na úkor jejich zaměření).
Čtyřkolky jsou, jak už bylo řečeno, o něco stabilnější (fyzika nepustí), no jejich největší výhoda spočívá v jednodušší manipulaci v běžném životě. Hlavní rozdíl mezi tří a čtyřkolkou je v nájezdu na obrubník nebo šikmý chodník. S kočárkem se čtyřmi koly vyjedete klasicky po předních. Tříkolka může vycházet pouze po zadních (čili couváte) nebo je nutné nejprve předním kolem najet na chodník a zadními koly přijít až k němu a dotknout se ho – až potom je možné zadní kola zvednout tak, aby obrubník v podstatě rámovaly. V případě, že by se zadní kola zvedla hned do vzduchu jako při čtyřkolkách, je balancování stability pouze na předním kole, což může velmi snadno vést k převrácení kočárku.
*Samozřejmě, neplatí to jen pro obrubníky ve městě, ale i pro různé výškové rozdíly v terénu.
Upřímně je to ale spíše o zvyku. Pokud se naučíte s tříkolkou správně manévrovat, nebude vám tento kolový rozdíl dělat žádný problém a vy si tak budete moci naplno užít výhody jednoho předního kola v terénu, což je vlastně i pointou terénních kočárků. Při průjezdu nerovnostmi je totiž tříkolka určitě lepší volbou.
💁♀️ Přirovnali bychom to k řízení auta. Ať už si koupíte manuál nebo automatickou převodovku, přední náhon nebo ten zadní, či dokonce spalovací motor nebo elektřinu, jezdit dokážete pohodlně a bezpečně se vším, jen se na to potřebujete adaptovat.
A pokud se však obáváte zmíněné stability, sáhněte při tříkolce po takovém modelu, který má co největší rozestup zadních kol. Dejte si ale klasicky pozor na to, aby se vám kočárek vešel do kufru auta a do dveří či výtahu.
Jak bylo řečeno, aretace je v podstatě synonymem pro možnost fixace nebo uzamknutí předního otočného kola na neotočné podle potřeby. Abychom si ale mohli tuto funkci vysvětlit správně, shrneme si nejprve, jaké typy předních kol vzhledem na jejich otočnost na terénních kočárcích (či už na tří nebo čtyřkolkách) najdete:
Neotočná přední kola nebo kolo si můžete představit jako to na fúriku. Prostě se točí dopředu a dozadu, ale netočí se do stran kolem své osy. Jsou pevná a jejich největší nevýhoda spočívá ve změně směru kočárku. Aby jste kočárek nasměrovali jinam, musíte ho naklonit na zadní, přední kola/kolo zvednout do vzduchu, kočárek natočit a opět položit.
Kočárky s tímto typem kol jsou na běžné kočárkování opravdu nepraktické a setkáte se s nimi pomalu už ojediněle. Neotočné kolo je totiž nutnost při přecházení nerovnostmi, ale rodiče kočárek potřebují logicky využít i v obchodě či na běžné procházce, kde je otočné kolo úplný základ, a tak v drtivé většině upřednostňují druhý zmíněný typ. 👇
Otočná přední kola s možností aretace jsou za nás pro terénní kočárek tou nejlepší možnou volbou. Modely s nimi jsou totiž ty nejpraktičtější na trhu a jejich výhody oceníte při jakémkoliv kočárku, či už je to tříkolový nebo čtyřkolový kousek. Ve zkratce – díky otočnosti kol kolem své osy se kočárek stává použitelným pro každodenní život, což je asi pro každého rodiče prioritou, protože nikdo z nás nežije v bublině a potřebuje terénní kočárek používat jak na výlet v přírodě, tak i na nákup v potravinách.
Pokud se tedy rozhodnete pro kočárek s otočnými koly s možností aretace, je dobré vědět, jak vlastně tato fixace funguje a kdy ji využívat. Použití aretace má totiž nějaká pravidla a největší pozor byste si na to měli dát při tříkolkách:
Měli byste vědět i to, že pokud na kočárku dojde k poškození kola a výrobce zjistí, že poškození bylo způsobeno nesprávným nastavením či používáním aretace, tak většina reklamací skončí zamítnutím. Proto je důležité, abyste aretaci používali správně.
Kola terénních kočárků (ale i těch na sport) se většinou dají zaaretovat až dvěma způsoby nebo směry (uzamknutí směrem dopředu, před kočárek nebo uzamknutí směrem dozadu, čili se kolo zafixuje jakoby pod kočárkem). Používá se to následovně:
📌 Samozřejmě, existují i kočárky, které se aretují jen jedním směrem. Důležité ale i v tomto případě je, abyste aretaci použili, nech už je od výroby nastavená jakkoliv (dopředu či dozadu).
☝️ Pokud se rozhodnete pro koupi terénního kočárku, který je zároveň schválený na sport, některé modely mají přepínání aretace přímo na rukojeti, což je při sportovních aktivitách extrémně praktické. Při většině kočárků se ale aretace přepíná přímo při kole, které se aretuje.
I když jsou si tyto dva typy kočárků vzhledem celkem podobné a některé jsou opravdu určené na jedno i druhé použití, existují i takové modely terénních kočárků, které na sport vhodné nejsou. Dejte si proto na tento fakt pozor a pokud byste rádi s kočárkem sportovali, vždy vybírejte v kategorii kočárků na sport. Můžete si být při nich totiž jisti, že jsou na sport schválené a všechny z nich mají zároveň vlastnosti terénních kočárků.
Mimo kategorii kočárků na sport se nespoléhejte ani na to, pokud mají modely v názvu slova jako „Sport“ či „Run“ a podobně. Kočárky schválené na sport musí být označené speciální normou: EN 1888-3 „Kočárek pro sportovní aktivity“, což znamená, že prošly potřebnými zátěžovými testy a jsou na sportovní aktivity náležitě přizpůsobené. V případě, že kočárek toto označení nemá, na sport ho pro vaše vlastní dobro nevyužívejte.
Pokud hledáte kočárek spíše jen na venkov a váš pohyb v náročném terénu (výlety do přírody, lehká turistika) nebude výrazně častý, úplně vám postačí klasický kočárek určený na vesnici.
Netřeba totiž zapomínat na to, že terénní kočárky jsou skutečně z těch největších, nejtěžších a nejmohutnějších na trhu, proto pokud nemáte využít jejich potenciál, budou pro vás spíše neobratnou zátěží než pomocníkem.
Kolekci kočárků na vesnici si můžete prohlédnout zde:
V případě, že se těšíte rovnou z dvou ratolestí a rádi byste si pro ně pořídili jeden společný sourozenecký kočárek, nezapomněli jsme na vás 🙂.
Tyto kočárky se stejně jako i mono kočárky rozdělují podle místa využití, čili si můžete pořídit dvojkočárek na vesnici, do města nebo do terénu atd. Samozřejmě, při výběru jsou rozhodující i jiné jejich vlastnosti, proto vám doporučujeme přečíst si také článek: Kočárky pro dvojčata nebo sourozence s nízkým věkovým rozdílem
A jsme úspěšně na konci 🙂. Doufáme, že vám článek pomohl a v případě, že máte jakékoliv otázky, neváhejte a zeptejte se naší kočárkové poradkyně Ľudky opravdu na cokoliv: Chci se zeptat Ľudky!