Když vaše dítě začne samostatně sedět a více se zajímat o svět kolem sebe, což se stane cca kolem 6. až 8. měsíce jeho života, nastane správný čas na výměnu hlubokého kočárku za sportovní, tzv. pokračovací kočárek. A protože v tomto typu kočárku stráví děti nejdelší kočárkovací období, měli bychom na jeho výběr klást největší důraz...
Existují případy, kdy je možné začít využívat sportovní kočárek dříve, než se vaše dítě samo posadí. Ať už potřebujete ušetřit prostor nebo máte na výměnu korbičky za sportovní sedačku jiné důvody (dítě se např. v korbičce začne nudit a odmítá v ní být), měli byste myslet na několik důležitých věcí:
Pozn.: Pokud by se náhodou stalo, že váš drobeček z této novorozenecké podložky vyroste, ale ještě stále nebude samostatně sedět, můžete ji vyměnit za klasickou vnitřní vložku, která bývá běžnou součástí sportovní sedačky při koupi kočárku, případně si dokoupit jinou , podle vašich představ a potřeb.
Tip maminek: Pokud se rozhodnete pro koupi kočárku s korýtkovým sezením, ale zastihne vás výše popsaná situace, existuje možnost dát si novorozeneckou vložku do kočárku ušít. Samozřejmě je třeba přihlížet na to, aby vyplnila korýtkovou sedačku tak, že spolu vytvoří pro nesedící dítě vhodný – rovný leh.
Pokud jste zavítali do tohoto článku, jste pravděpodobně rodiče (nebo budoucí rodiče), kteří se ocitli v jedné z těchto čtyř situací:
V případě, že teprve čekáte na příchod miminka a zatím doma žádný kočárek nemáte, budete pro dítě nejdříve potřebovat hluboký kočárek (nebo tzv. hlubokou vaničku), která je určena pro novorozence a využívá se do cca 6. až 8. měsíce života dítěte. V tomto případě můžete zvážit nákup tzv. dvoj nebo trojkombinace . Ty totiž rovnou obsahují jak hlubokou vaničku, tak i sportovní sedačku, takže když nastane čas přechodu dítěte z hlubokého do sportovního kočárku, jen na tom samém podvozku vyměníte vaničku za sportovní sedačku a máte vyřešeno. Pokud vás tato možnost oslovila, určitě si přečtěte i naše články o správném výběru:
📌 Případně, pokud vás vysloveně okouzlí nějaký konkrétní sportovní kočárek, ale obchody ho aktuálně nenabízejí v nějaké dvoj nebo trojkombinaci, v charakteristice (popisu) kočárku většinou najdete informaci, zda se k němu vyrábějí i kompatibilní hluboké korbičky. Pokud ano, můžete si korbičku jednoduše dokoupit zvlášť.
Hluboký kočárek máte vyřešený a potřebujete si pořídit čistě sportovní kočárek, který naplní co nejvíce vašich potřeb. Schválně neuvádíme všechny potřeby, protože dokonalý kočárek bohužel neexistuje. Při výběru je proto důležité ujasnit si, co od kočárku očekáváte jako prioritu a zbytek si k této prioritě „doladit“.
Napr. prioritou je, aby kočárek zvládal „normální život ve městě“ (parkování v bytě, malý nebo žádný výtah, pohyb v nákupním centru, MHD a pod.), ale bylo by super, kdyby si poradil i s vesnickým terénem, protože často navštěvujete rodiče nebo máte na vesnici rozestavěný dům... Další příklad je, že jste vášniví sportovci, takže prioritou bude kočárek na sport, který by ale měl být použitelný i na každodenní život (nákupy v potravinách, obyčejná procházka, opět MHD či kufr auta, výtah atd.).
A protože sami víme, že se občas nedá myslet na všechno, sepsali jsme pro vás seznam otázek, které vám pomohou ujasnit si vaše priority tak, abyste při výběru správného kočárku opravdu na nic nezapomněli:
Pozn: Je však potřebné napsat i to, že v některých situacích shodu vašich potřeb v jednom kočárku nenajdete a budete jednoduše potřebovat dva. Ono totiž, jak už možná i tušíte, kočárek určený na vesnici nebo do terénu nebude ideálním parťákem na letecké dovolené nebo časté přesuny, kde budete potřebovat něco lehkého a skladného, čili přesný opak terénního kočárku...
Více si k tomu povíme v další kapitole článku, kde rozebereme konkrétní parametry a vlastnosti jednotlivých typů kočárků podrobněji.
Sportovní kočárek na běžné používání už máte, ale nepokrývá všechny vaše potřeby, a tak hledáte něco speciálního. Ať už lehký cestovní kočárek, který vám dobře poslouží na dovolených a vejde se do letadla, nebo něco více terénního či vhodnějšího na běh/kolečkové brusle, protože jste se rozhodli s vaším dítětem více výletovat či sportovat. V takovém případě vám určitě doporučujeme přečíst si i na vaše požadavky zaměřený článek z následujícího výběru:
Vaše dítě ze sportovního kočárku, který máte doma, jednoduše vyrostlo a tak potřebujete větší. A i když větší děti už v pohodě zvládnou na nohou i delší trasy, každé z nich si stále rádo občas odpočine či pospí. Kočárek se jednoduše hodí, to je fakt. Například, pokud se někam vydáte na celý den a podobně. V takovém případě byste se měli při koupi sportovního kočárku zaměřit především na:
A abychom vám usnadnili hledání, výběr kočárků pro větší děti najdete zde:
Pokud jste si odpověděli na otázky výše a ujasnili si, co od vašeho budoucího kočárku očekáváte, můžeme přejít na konkrétní vlastnosti a parametry, které byste měli při koupi zvážit, abyste později nebyli nuceni kočárek vyměnit za jiný. S tím je samozřejmě spojena i zbytečná ztráta času a dost možná i financí...
Samozřejmě vše, co si o sportovních kočárcích řekneme níže, platí i pro dvojkočárky, pokud byste si ale o jejich specifikacích rádi přečetli více, doporučujeme vám také článek: Kočárky pro dvojčata nebo sourozence s nízkým věkovým rozdílem
Toto je asi jedna z nejdůležitějších skutečností, kterou byste si měli při koupi kočárku ujasnit. Bydlíte na vesnici nebo ve městě? Plánujete s kočárkem chodit na výlety do přírody a horšího terénu? Chcete s kočárkem běhat nebo bruslit? Nebo hodně cestujete?
Na základě nejčastějšího místa a způsobu využití kočárky rozdělujeme na:
Všechny zmíněné typy kočárků se od sebe liší především materiálem, velikostí a odpružením kol. Dále stavbou a hmotností konstrukce či celkovými rozměry. Tyto parametry jsou totiž rozhodující pro to, jaké jízdní vlastnosti kočárek má. To znamená: zda s ním zvládnete náročnější terén, nebo zda se s ním bude dobře manipulovat ve městě, případně při sportu.
Do města se hodí lehký (většinou hliníkový podvozek) a rozměrově menší kočárek, s kterým se vám bude dobře manipulovat v městské hromadné dopravě i v obchodech. Tyto kočárky mívají menší kola (doporučujeme velikost zadního kola alespoň ⌀≥20 cm), aby byly co nejskladnější a nejlehčí, a tvrdší nebo méně citelné odpružení – pro lepší jízdní vlastnosti po zpevněném povrchu.
Vychytávkou některých městských kočárků jsou například i reflexní prvky, díky kterým je pak kočárek dobře vidět i v šeru a tmě. Řešeny mohou být odrazkami nebo LED pásky či LED světélky.
Kočárky do města mají +/- podobné vlastnosti. Každý z nich má však jinou, nazvěme to přednost, která vám v rozhodování se může pomoci. Některé vynikají svou skutečně nízkou hmotností, což se hodí, pokud bydlíte v paneláku bez výtahu, jiné jsou oblíbené pro maximálně praktické rozměry (malý byt/malý kufr), další jsou známé výrazně jednoduchým skládáním (časté přesuny) nebo schopností zvládnout i mírně náročnější terén (kočičí hlavy, okolí města či prostředí vesnice) a podobně.
Také mohou být pro vás důležité jiné parametry, jako jsou například nastavitelná rukojeť (různě vysocí rodiče), prostorný nákupní košík, obousměrně nacvaknutelná sedačka nebo (ne)možnost nastavení sedačky do úplného lehu, atd. Pokud je tedy právě kočárek do města to, co hledáte, určitě si o jeho výběru přečtěte více zde: Jak vybrat kočárek do města a na co si dát pozor
Při koupi terénnějšího kočárku je důležité ujasnit si, zda ho budeme potřebovat jen do „vesnického terénu“ nebo od něj očekáváme, že toho zvládne více. Jde totiž o to, abyste si v případě, že se budete pohybovat jen po vesnických cestách či chodnících, nepořídili „příliš terénní kočárek“, který by byl zbytečně těžký a méně obratný. Zbytečně by vám to zkomplikovalo jeho převoz v kufru auta (rozměry a složité skládání) či parkování a také samotnou manipulaci přímo při jízdě.
Na vesnici, kde je terén sice různorodý, ale stále to nejsou rozbité polní či štěrkové cesty pro traktory s dírami a vyčnívajícími kořeny stromů, se totiž hodí jen o něco větší a těžší kočárek než do města. Tyto kočárky většinou disponují citelnějším odpružením a středně velkými koly (doporučujeme: ⌀≥25 cm) z různých materiálů – pro lepší průjezd různorodým zpevněným i nezpevněným povrchem. Avšak oproti originál terénním kočárkům je tam stále znatelný rozdíl.
Pokud víte, že budete jezdit hlavně v složitějším terénu, jako jsou například polní a lesní cesty s vysloveně hrbolatým povrchem, případně okolí vesnice, okraje lesa či citelně rozbité cesty k rozestavěným domům a podobně, pak byste na kočárku měli mít kola s průměrem ⌀≥30–40 cm, a to nafukovací nebo ta s gumovým pláštěm (ne pěnová a podobně), protože ta si s nerovnostmi poradí nejlépe. Důležité je také kvalitní odpružení, které zajistí, aby otřesy co nejméně přecházely do rukojeti a k dítěti. U předních kol ho zkontrolujete tak, že zatlačíte na přední nápravu a u zadních kol zase stlačením konstrukce na bocích. Odpružení by mělo být citelné a kočárek by se měl mírně zhoupnout, díky čemuž poznáte, zda pruží dostatečně. Ale abyste se tím zbytečně netrápili, naše kočárková poradkyně Ľudka pro vás připravila také výběr různorodých teréňáků...
Pokud si ale nejste jisti, zda je pro vás vhodnější kočárek na vesnické povrchy nebo se vám více hodí pořádný teréňák, přečtěte si o nich více info v těchto článcích:
Na běh a in-line brusle jsou ideální tzv. trojkolky (trojkolové kočárky) s nafukovacími koly, přítomnou ruční brzdou a poutkem na rukojeti, které si přehodíte na zápěstí jako pojistku. Přední kolo by mělo být ideálně neotočné (tzn. neotočné do stran, a tedy se točí jen dopředu a dozadu) nebo mít možnost aretace – tedy nastavení, díky kterému můžete do stran otočné kolo na kočárku „zafixovat“ nebo tzv. zaaretovat na neotočné.
Za nás je lepší volbou právě kočárek s možností aretace, a tedy přepínáním předního kola z otočného na neotočné a naopak. S otočným předním kolem se totiž kočárek lépe řídí v menších prostorech, jako jsou například obchody nebo městská hromadná doprava. Do jednotvárného terénu, jakým je chodník na běhání či bruslení, je ale vhodné mít kolo, které není otočné. Pokud však běháte např. na chodníku, kde potřebujete často měnit směr, bude vám opět více vyhovovat právě otočné kolo. Při rychlém běhu si však dávejte pozor a ponechte přední kolo raději zaaretované (neotočné), aby se předešlo jeho vibrování a zaseknutí, což platí i pro pohyb ve vysloveně náročném terénu (otočné kolo se vám mezi nerovnostmi zasekne snáze než neotočné, čímž si ho můžete uvolnit a zničit). V každém případě, díky aretaci se kočárek stává všestranněji využitelným, zatímco kočárek s pevně neotočným předním kolem může být v běžných životních situacích značně nepraktický. Konečný výběr je ale samozřejmě na vás a vašich preferencích.
Pokud se však rozhodnete pro kočárek s možností aretace, ideální je mít její nastavení přímo na rukojeti kočárku, kde si (ne)otočnost kola můžete přizpůsobit podle momentálního terénu mnohem snadněji a jednodušeji ve srovnání s kočárky, které mají tento mechanismus umístěný u kol.
❗Upozornění na závěr: I když jsme v úvodu zmiňovali, že na sport jsou nejideálnější kočárky s třemi koly, tedy trojkolky, buďte opatrní. Ne každá trojkolka s nafukovacími koly je automaticky určena na sportovní využití. Kočárky schválené na sport musí být označeny speciální normou: EN 1888-3 „Kočárek pro sportovní aktivity“
Cestovní kočárky mají standardně rozměry příručního zavazadla, určeného na palubu letadla. Je to praktické hlavně z toho důvodu, že cestující rodiče mají kočárek hned po ruce a díky jeho nízké hmotnosti a malým rozměrům se s ním snadno manipuluje. Disponují převážně malými koly (doporučujeme: ⌀≥15 cm) z různých materiálů a také různými typy odpružení (v závislosti na ceně kočárku).
Tyto kočárky si rodiče ve většině případů dokupují jako „doplňkový kočárek" ke sporťáku, který už doma na běžné používání mají. Cestovní kočárek totiž není úplně ideální na dlouhodobé a celokočárkové období. Jelikož se u něj klade důraz na maximální skladnost a minimální možnou hmotnost, nedokáže se standardním sporťákům vyrovnat jinými důležitými vlastnostmi. Pokud se však chcete vyhnout koupi dvou kočárků a bydlíte ve městě, mezi městským a cestovním kočárkem je ještě možné najít kompromis...
Golfky jsou typem kočárku, který pomalu ustupuje do pozadí. Je to tak hlavně kvůli rozdvojené rukojeti, která připomíná golfové hole (z toho ten název), a je dost nepraktická. Kočárek se kvůli ní nedá ovládat jednou rukou (i když je lehký) a pod. I z toho důvodu je začaly nahrazovat právě klasické cestovní kočárky se spojenou rukojetí... Avšak finální výběr kočárku je samozřejmě na vás a na vašich preferencích, proto pokud hledáte lehký a praktický kočárek na výlety a dovolené, přečtěte si i náš článek o cestovních kočárcích a golfkách, kde se jejich vlastnostem věnujeme více: Jak si vybrat dobrý cestovní kočárek?
Rádi bychom ale ještě vyvrátili jeden mýtus, který mezi rodiči často koluje, a to, že na dovolenou letadlem potřebujete vysloveně cestovní kočárek. Pravda je taková, že vám letecká společnost přepraví jakýkoliv kočárek, jen s tím rozdílem, že cesťák si většinou můžete vzít přímo na palubu a klasický větší kočárek by se odvezl v zavazadlovém prostoru... Takže pokud plánujete dovolenou a nemáte moc peněz na rozhazování, zvládnete to i s vaším klasickým sporťákem. Faktem ale samozřejmě zůstává, že to bude možná o něco méně pohodlné než s cesťákem.
Jak jste si už všimli v předchozí části článku, velikost a materiál kol ovlivňují jízdní vlastnosti a schopnosti kočárků ve skutečně značné míře. V následujících řádcích proto najdete stručný a praktický přehled, jaké typy kol byste měli v závislosti na vašich potřebách na kočárku vyhledávat.
Využití kočárku | Přiměřený materiál kol | Otočnost předních kol | Doporučené odpružení | Doporučený průměr zadních kol |
---|---|---|---|---|
Do terénu | Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy | Neotočná, otočná s aretací | Odpružená všechna | ⌀≥30-40 cm |
Na sport | Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy | Neotočná, otočná s aretací | Odpružená všechna, zadní | ⌀≥30-40 cm |
Vesnice | Nafukovací, nenafukovací plněná, z tvrzené gumy | Otočná s aretací | Odpružená všechna, zadní | ⌀≥25 cm |
Město | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy, | Otočná s aretací | Odpružená všechna, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥20 cm |
Cestování | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy | Otočná s aretací | Odpružená všechna, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥15 cm |
Uvedené parametry kol jsou optimálním standardem, na trhu však najdete i možnosti mimo tato rozpětí.
Ruku v ruce s dobře zvoleným materiálem a velikostí kol jde i odpružení kol, což zajistí vyšší komfort pro dítě, protože tlumí otřesy. Bez správně zvoleného odpružení je kočárek tvrdý a otřesy se přenášejí do rukojeti a k dítěti. Kočárky do města mají standardně jiný – tvrdší systém odpružení, a to kvůli snadnější manipulaci, zatímco kočárky do terénu disponují tzv. měkkým odpružením, aby co nejlépe zvládaly různorodý terén.
Ideální je, pokud má kočárek odpružená všechna kola, avšak dalo by se říci, že je to přímo úměrné náročnosti terénu. Pokud hledáte vysloveně teréňák, dejte si při výběru kočárku na odpružení všech čtyř kol opravdu záležet. Pokud ale potřebujete cestovní kočárek, se kterým plánujete jen přesun po letišti a z resortu do města na poznávací procházku, tak to „přežijete” i s kočárkem, který má jen zadní, jen přední nebo dokonce žádné odpružení. I když stále platí: odpružené kolo = lepší kolo. Je to tedy jen a jen na vašich preferencích.
❗Stává se ale bohužel i to, že někteří prodejci kočárek a jeho odpružení trochu „přibarví”, přičemž realita je jiná a po koupi můžete zůstat nepříjemně překvapeni, že kočárek nezvládne to, co měl. Proto je fajn přečíst si před koupí vždy i recenze kočárku od jeho reálných uživatelů nebo se orientovat podle kategorií vytvořených naší kočárkovou poradkyní Ľudkou v našem e-shopu.
Pozn.: Avšak opatrnými byste měli být i při čtení recenzí. Bohužel si lidé občas důkladně nezjistí, na jaký terén je kočárek určen, a pak napíší negativní recenzi i takovému modelu, který je v tom „nevinně”, protože se s ním nezacházelo správně... 🤷♀️ Zaměřte se tedy spíše na to, co píše většina recenzentů, případně se poraďte s naší kočárkovou poradkyní Ľudkou v její poradně.
Jak jsme již uvedli v předchozích řádcích, všechno má své výhody i nevýhody, avšak stručně řečeno, ideální je „mít na výběr“, to znamená, pořídit si kočárek s otočnými koly, která se dají zaaretovat – čili nastavit na neotočná a zase zpět na otočná podle potřeby. Samozřejmě existují případy kočárků, které tuto možnost nemají, ale ani ji nepotřebují, protože je jejich účel využití úzce specifikován a nejsou ideální na běžné každodenní používání. Proto vám doporučujeme přečíst si i naše články o výběru kočárku: do města , na vesnici , na běh a sport či na cestování , kde se tomuto tématu věnujeme v návaznosti na vybraný typ kočárku (i když nejdůležitější je to právě u kočárků na sport).
Obecně platí, že se snadněji manipuluje právě s tříkolkami, avšak čtyřkolky a více kolky (ano, i to existuje 🙂 ) zaručují lepší stabilitu kočárku.
Pokud vás téma kol zaujalo a rádi byste si o jejich výběru přečetli více, doporučujeme vám také článek: Kola kočárků: Na co se zaměřit při výběru
Brzdy jsou dnes již samozřejmým vybavením každého kočárku, protože jde nejen o praktický, ale i o bezpečnostní prvek.
Rukojeť kočárku může být nenastavitelná (což doporučujeme spíše stejně vysokým rodičům) nebo nastavitelná. U nastavitelných rukojetí máte na výběr dva typy:
Většina kočárků má stříšku rozepínatelnou, tedy jinými slovy – prodlužovací. Díky tomu stačí rozepnout zip a vytáhnout stříšku tak, aby byla delší a tím pádem lépe chránila před slunečními paprsky, větrem či případným mrholením.
Nejčastější a zároveň nejrychlejší způsob prodloužení stříšky bývá u sportovních kočárků umožněn vyklopením zabudovaného předního štítu, který se dá rychlým pohybem ruky odklopit nebo sklopit do vnitřku stříšky. Do jeho prošití může být zabudován také reflexní pásek, který svým zářením zlepšuje viditelnost kočárku v nepříznivém počasí a zvyšuje tak vaši bezpečnost.
Další důležitou součástí, kterou by měla stříška mít, je i náhledové okénko. To má nejen funkci odvětrávání, ale je důležité i při kontrole dítěte v případě, že je sportovní sedačka nasazena ve směru jízdy a rodič na dítě přes stříšku nevidí. Toto okénko se nejčastěji otvírá pomocí magnetů nebo suchých zipů.
Na odvětrávání sportovních kočárků slouží také ventilační okénka po stranách stříšky. U některých je možné odvětrávat dokonce samotné opěradlo, protože mají celou zádovou opěrku potaženou prodyšnou síťovinou a tak v případě potřeby stačí odejmout polstrování.
Větší ventilační okénka bývají součástí prodlužovací části stříšky a „otevírat“ se dají dvěma způsoby. Buď je jednoduše jen odkryjete (přičemž se délka stříšky nezmění) nebo je musíte doslova rozepnout, protože jsou ukryté v její prodlužovací části. V ideálním případě je to kombinované a zipové okénko se dá po rozepnutí zároveň překrýt, protože myslete na to, že pokud bude venku sněžit nebo pršet a vy budete chtít kvůli tomu prodloužit stříšku, ale tím ji zároveň „díky“ ventilační síťce „otevřete“ bez možnosti překrytí, bude to jako z deště pod okap.
Důležitou vlastností je také možnost otáčení sportovní sedačky proti a po směru jízdy – čili:
Protože mají menší děti rády kontakt s rodičem, je praktické mít je při kočárkování čelem k sobě. Starší děti spíše rády sledují dění okolo a tak obvykle upřednostňují sezení po směru jízdy, aby viděly na cestu. Obousměrnost sedačky ale není samozřejmostí. Některé kočárky tuto vlastnost nemají. Jde především o levnější, lehčí, skladnější, ale hlavně prostornější modely, čili o kočárky vhodnější pro větší dítě.
Kočárky s obousměrným nasazením sportovní sedačky najdete zde:
Na trhu jsou dostupné i kočárky, u kterých se nepřehazuje sportovní sedadlo, ale rodičovská rukojeť. Tato funkce se nazývá překlápěcí rodičovská rukojeť. V praxi si tedy otočení sedačky přizpůsobujete překlopením rukojeti, ne otočením sedačky samotné.
Jak jsme již zmiňovali v úvodu článku, rozlišujeme dva typy sportovní sedačky, a to:
U většiny kočárků s nastavitelným lehátkem je možné polohovat nejen zádovou opěrku, ale i opěrku nohou, díky čemuž má dítě větší prostor a více pohodlí na spánek. U korýtek je tato funkce vzácnější. Korýtková sedačka je totiž pevná, bez možnosti posouvání zádové opěrky (dá se polohovat jen nakláněním v celku jako skořápka vajíčka např.), přičemž opěrka nohou se u některých modelů polohovat dá, u některých ale ne.
Co se týká odborníků, jejich názory na korýtka se stále rozcházejí a nedá se tedy jednoznačně říci, zda je doporučují nebo ne. Velká většina z nich trvá na faktu, že pro dítě je rovná plocha na ležení prospěšnější.
Většina z nás kupuje sportovní kočárek v období, kdy je naše dítě ještě malé, a to nejen věkem ale i vzrůstem. U sporťáku je ale třeba myslet na to, že se v něm dítě bude pravděpodobně vozit i jako tříleté, kdy bude jeho váha a výška úplně jiná.
Důležité vnitřní rozměry při výběru sedačky jsou:
Výška opěrky zad by měla být u kočárků s nosností do 22 kg minimálně 50 cm. U nižší, 15 kg nosnosti, bývá obvykle menší.
Šířka a délka vnitřního prostoru sedačky by měla být ideálně větší než 30x20 cm, jinak nemusí mít dítě dostatečné pohodlí.
Celková délka ložné plochy je druhotným parametrem. Velmi často si její důležitost maminky pletou s výškou opěrky zad. Do celkové délky se totiž započítává i délka opěrky nohou, takže tento parametr může zkreslovat celkovou prostornost sedačky.
📌 Aby však dítě v sportovní sedačce „nelétalo“, dokud je menší, sedačky bývají od výroby vybaveny vnitřními odnímatelnými vložkami, které zajistí pohodlí právě mladším dětem, dokud do sedačky plně „nedorostou“. Pokud taková vložka není součástí kočárku, dá se dokoupit samostatně.
Bezpečnostní pásy: Toto vybavení sedačky určitě nepodceňujte. Děti jsou jako živé stříbro a pokud nebudou v kočárku připoutané, může to mít nepříjemné následky. Nejlepší je určitě pětibodový pás, který se snadno zapíná uprostřed, což je pohodlné i pro naše nejmenší.
Dětské madlo je součástí většiny kočárků. Známe klasické tyčové nebo pultové madlo. To pultové připomíná tácku na jídlo. Madlo by se mělo dát úplně odebrat nebo odklopit. Je to vlastnost důležitá pro pohodlnou manipulaci s dítětem při jeho vkládání a vykládání z kočárku nebo při nastupování a vystupování většího chodícího dítěte. Může se stát, že je potřebné ho samostatně dokoupit nebo je dokonce úplně nahrazeno Snack Trayem, či jiným příslušenstvím (volant, LED světlo, atd.).
Známe však i kočárky, které mají madlo připevněné „napevno“, čili s ním není možné manipulovat a je tedy na vašem zvážení, do jaké míry by vám to na kočárku (ne)vadilo.
Hmotnost kočárku určuje, jak snadno se s ním dá manipulovat – a to nejen v těžším terénu. Pokud hledáte kočárek právě do terénu, musíte počítat s tím, že bude robustnější a výrazně těžší než ten, který je primárně určen do města. Avšak, jak to už samozřejmě bývá, výrobci se snaží dosáhnout co nejpraktičtější řešení pro každý typ kočárku a tak na trhu najdete i kočárky do terénu, jejichž konstrukce jsou odlehčené, převážně hliníkové, takže je manipulace s nimi výrazně jednodušší. Jsou to ale bohužel právě ty dražší modely.
Obvyklá nosnost sportovního sedadla je 22 kg hmotnosti dítěte, existují však i kočárky s vyšší či nižší nosností (do 15 kg). Při nižší nosnosti kočárku je třeba myslet na to, že pokud je naše dítě z těch větších, může se rychle stát, že nám kočárek nejenže nevydrží do konce kočárkovacího období, ale nebude nám stačit mnohem dříve (někdy už ve dvou letech věku dítěte). Také buďte opatrní a kočárek nepřetěžujte, protože může dojít k jeho poškození a zároveň poranění dítěte. No a při přetěžování kočárku netřeba počítat ani s uznáním reklamace...
Občas můžete v obchodech narazit i na pojem celková nosnost kočárku, do které se počítá nejen zatížení sedadla dítětem, ale i nosnost nákupního košíku a případných kapes či organizérů. Proto se raději ujistěte, zda si s prodejcem dobře rozumíte a mluvíte o nosnosti (jen hmotnost dítěte) nebo o celkové nosnosti kočárku (hmotnost všech prvků, které kočárek zatěžují).
Větší úložný prostor je u kočárků zajištěn především košíkem uchyceným na konstrukci. Může být zcela otevřený nebo uzavíratelný. Ani jeden z nich ale není určen na převážení těžkého nákupu. Každý košík má určitou nosnost zatížení, která nesmí být překročena – na to je třeba dbát, protože při překročení nosnosti a zničení koše by mohl být problém s reklamací.
Mnohé kočárky mají v základní výbavě i tašku na kočárek, do které se ukládají např. přebalovací potřeby, jídlo pro dítě apod. Její design může být ve formě tašky na rameno nebo ve formě batohu. Na rukojeť se připevňuje různými způsoby (cvoky, našitá poutka, kovové spony, atd.), dá se kdykoliv složit a pokud má popruh na rameno, tak i pohodlně přenášet. Někdy je však pro upevnění tašky na kočárek potřebné dokoupit háčky, takže se vždy ujistěte, zda je na konstrukci kočárku zabudován závěsný systém nebo si ho musíte pořídit zvlášť.
Většina kočárků se skládá společně se sedačkou. Ušetří to nejen čas, ale i místo, protože takový kočárek má po složení menší rozměry. Další výhodou této vlastnosti je i praktičtější skládání venku – sedačku nemusíte odepínat a hledat místo, kam ji položíte, aby se nezašpinila. Některé kočárky je dokonce možné složit jen jednou rukou, jiné zase po složení stojí – a existují i modely, které mají obě tyto praktické vlastnosti.
Pravdou však je, že jsou to výsady spíše lehčích městských a cestovních kočárků. Ty terénnější modely se dost často musí při skládání rozdělit, tzn. – sportovní sedačku je před složením z kočárku potřebné nejprve odpojit. Tyto kočárky proto nemají po složení až tak praktické rozměry a pokud máte menší kufr auta, je důležité si zkontrolovat, zda se vám do něj složené vejdou.
Při koupi kočárku je důležitá i vaše výška. Kočárky na trhu jsou totiž přizpůsobeny pro různě vysoké rodiče, sledovat byste proto měli:
Kočárky vzhledem k výšce rodičů obecně rozdělujeme na:
Velmi důležitým parametrem, na který je nutné při koupi kočárku dbát, je samozřejmě jeho bezpečnost. Tu vám potvrdí označení s odkazem na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), díky tomu víme, že kočárek vyhovuje požadavkům evropské normy. Konkrétně tato norma je platná od 1.6.2019, přičemž stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pro zajímavost, změnou prošlo testování kočárku se zaměřením na nosnost. Už se netestuje nosnost sedadla pro dítě na 15 kg, ale nově se testuje až na 22 kg. Souvisí to se skutečností, že děti jsou čím dál větší a těžší. Pokud je dnes průměrná hmotnost novorozence 3 500 gramů, před deseti lety to bylo zhruba o 200 gramů méně.
Kočárek musí při testování splnit několik požadavků a nejdůležitější z nich vám zaručí, že:
Kočárek při testu musí projít také kontrolou parkovacích brzd, kontrolou stability a struktury konstrukce, kontrolou odolnosti a váhy, a také kontrolou stability a pevnosti kol.
Pro upřesnění na závěr, modely kočárků, které se začaly vyrábět v období platnosti staré normy, musely podstoupit nové testování podle nové normy, pokud je tedy výrobci chtěli prodávat i nadále.
Na našem e-shopu najdete jen kočárky, které splňují všechny potřebné normy, což si vždy pečlivě ověřujeme. Avšak, pokud se rozhodnete nakupovat jinde než u nás, vždy se před zaplacením kočárku raději ujistěte, že vámi vybraný model podléhá tomu, čemu by ze zákona měl.