Hluboký kočárek, který známe také pod názvem „kočárek s hlubokou vaničkou“, je první typ kočárku, který rodiče pro své novorozené miminko kupují. Někdy ale narazí na to, že se v možnostech, které trh nabízí, nevyznají. A není se čemu divit, protože hluboké kočárky mají mnoho vlastností, které se u jednotlivých druhů a značek liší.
Co to ten hluboký kočárek vlastně je a pro koho je určený:
Některá miminka jsou skutečně zvědavá, a tak se v hlubokém kočárku začnou nudit ještě předtím, než se naučí sedět. Za takovýchto okolností (měla by umět alespoň pást koníčky a zvedat hlavičku), mohou přejít do pokračovacího sportovního kočárku, ale jen v případě, že bude disponovat nastavitelným lehem (ne korýtkem) a jeho zádová opěrka se tedy bude dát sklopit do úplného 180° lehu (nebo alespoň do téměř úplného 165° lehu). Avšak kočárek bude pro tak malé dítě stále příliš otevřený, proto je třeba vybavit ho i novorozeneckou vložkou/podložkou. Ta vnitřní prostor zútulní a ještě více vyrovná leh.
Tip maminek: Pokud se rozhodnete pro koupi kočárku s korýtkovým sezením, jehož leh se nedá úplně vyrovnat, ale chtěli byste ho využít pro nesedící dítě, existuje možnost dát si novorozeneckou vložku do kočárku ušít. Samozřejmě je třeba přihlížet na to, aby vyplnila korýtkovou sedačku tak, že spolu ten vhodný – rovný leh, vytvoří.
Hned v úvodu je důležité říci, že i když hluboký kočárek může tvořit samostatnou jednotku, většinou se kupuje jako součást tzv. dvoj či trojkombinace, což si můžete představit následovně:
Je to tak hlavně z důvodu, že hluboký kočárek má z časového hlediska krátkou dobu využití. Dítě v něm stráví jen několik úvodních měsíců života, zatímco pokračovací sportovní kočárek může využívat i více než dva roky. Koupě samostatného hlubokého kočárku je proto dost nepraktická a většina rodičů sáhne rovnou po dvoj či trojkombinaci, při kterých v období přechodu dítěte z korbičky na pokračovací kočárek nemusí vyměňovat celý kočárek, ale jen na ten samý podvozek místo korbičky nacvaknou sportovní sedačku a je hotovo.
Pokud se tedy rozhodnete pro tuto možnost, je třeba myslet na to, aby vaše očekávání splnila nejen konstrukce a hluboká korbička, ale i sportovní sedačka. U trojkombinace je také třeba přihlížet především na kvalitní vajíčko (autosedačku). A protože je tento článek zaměřen na hluboké kočárky, doporučujeme přečíst si také následující články o správném výběru:
Hlubokou korbičku lze v některých případech zakoupit i samostatně (bez podvozku), resp. je možné ji dokoupit jako příslušenství k některým sportovním kočárkům. Tento způsob pořízení korbičky můžete využít například tehdy, pokud už doma nějaký sportovní kočárek máte po předchozím dítěti. K některým sportovním kočárkům se totiž vyrábějí i kompatibilní korbičky, takže si jen ověřte, zda ten váš domácí patří k nim a pokud ano, které korbičky "k němu pasují". Ušetříte tak čas, peníze a starosti se sháněním celého nového kočárku. Korbičky se ve většině případů dají nasadit na podvozek přímo nebo pomocí adaptérů, což by mělo být uvedeno v popisu kočárku či korbičky.
Tento způsob pořízení si kočárku samozřejmě můžete využít i tehdy, pokud jste prvorodiče. V případě, že na trhu nenajdete kombinovaný kočárek, který by vám vyhovoval, zaměřte se rovnou na nabídku sportovních kočárků, ke kterým existují kompatibilní vaničky a můžete to jednoduše vyřešit touto cestou.
Sportovní kočárky, ke kterým je možné dokoupit vaničku jako příslušenství, najdete zde:
Čekáte dvojčata nebo vám přibude druhé dítě? Nezapomněli jsme ani na vás 🙂 V případě, že se těšíte rovnou na dvě ratolesti nebo už doma jedno kočárkové dítě máte a bude mezi ním a sourozencem malý věkový rozdíl, nepřehlédněte ani náš článek o dvojkočárcích.
Vaničku obvykle lze na konstrukci nasadit přímo, tedy bez adaptérů, ale jsou i takové typy kočárků, u kterých adaptéry potřebujete. Tyto případy jsou ale méně časté, avšak je fajn si to při koupi vždy ověřit. Někdy jsou adaptéry totiž potřebné i u kočárku a vaničky stejné značky.
Mimochodem, na trhu jsou dostupné i tzv. výškové adaptéry, které si můžete pořídit v případě, že jste vysocí, ale kočárek, který se vám líbí, je určen spíše pro nižší rodiče. Výškové adaptéry zajistí vyšší polohu vaničky a vám ušetří páteř. Svět je dnes plný vychytávek, že?
Ať už se rozhodnete pořídit si hluboký kočárek samostatně nebo jako součást nějaké kombinace, vanička by měla splňovat určité kritéria, protože právě od nich závisí pohodlí miminka, použitelnost kočárku a kvalita jízdy.
V dnešní době už díky ultrazvuku víme předem, jak velké naše miminko bude (alespoň přibližně). Případně se to dá předpokládat z výšky rodičů. Proto, pokud jste oba vysocí a lékař vám oznámí, že bude vaše dítě větší, myslete na to i při výběru korbičky hlubokého kočárku. Ne všechny jsou totiž rozměrově stejně velké, i když nosnost mají stejnou (a to 9 kg).
Důležitým faktorem je i termín porodu:
❗Avšak pozor: Uvedená délka a šířka vaniček se v e-shopech většinou nerovná velikosti matrace (která by vás vlastně měla zajímat nejvíce), ale označuje rozměry horních vnějších okrajů. Proto se při koupi zaměřte právě na rozměry matrace nebo alespoň na vnitřní rozměry vaničky.
Mohlo by se zdát, že typ korbičky a materiál, ze kterého je vyrobena, jsou vlastně jen designovou záležitostí, ale není to pravda. Všechno má totiž své výhody i nevýhody.
Výhodou plastové vaničky je snadná údržba, protože ji po zašpinění stačí otřít. Na druhou stranu není dobře prodyšná a má vyšší váhu.
V případě látkových vaniček se rodiče obávají, že miminko neochrání před chladem. Tento strach ale není na místě. Moderní látky kočárků jsou totiž pevné a hustě tkané, navíc ochranu v chladných dnech můžete umocnit i hřejivým fusakem, dekou a teplým oblečením.
Výhodou této vaničky je nižší hmotnost. Pro lepší ochranu před slunečním zářením můžete zvolit látkovou vaničku, která nabízí SPF 50+.
Výrobci nabízejí i kombinaci materiálů – plastové dno a látkové bočnice. Oproti celoplastovým vaničkám bude lehčí, v porovnání s látkovými zase o něco těžší. Záleží tedy na vašich preferencích, protože pokud budete vaničku často dávat dolů z podvozku a přenášet ji, je určitě praktičtější zvolit si celolátkové provedení.
Výhodou této vaničky je také údržba, protože její plastové části stačí po ušpinění otřít. Nevýhodou může být kombinace tmavé barvy a plastu, což zvyšuje riziko přehřívání vaničky v letních měsících.
Koženkové provedení dodává kočárku punc luxusu. I zde platí výhoda, že se snadno otírá, ale údržba je podmíněna používáním speciálních krémů, případně sprejů. Vlivem počasí a používání se totiž může koženka popraskat, což se dá zmírnit nebo oddálit jedině péčí. Tento materiál také nebude tak prodyšný jako například látka, což v kombinaci s tmavou barvou kočárku nemusí být v letních měsících ideální.
Některá miminka v kočárku stráví poměrně dost času, zejména pokud v nich lépe usínají. Měla by jim proto poskytnout zdravé ležení, které jim zajistí rovný a tvrdší povrch. Příliš měkká matrace by rozhodně nebyla tím pravým pro vyvíjející se pohybový aparát. Záleží na konkrétním typu kočárku, který vyberete, avšak speciálně u levnějších je někdy nutné dokoupit vhodnou matraci zvlášť. Mezi ty kvalitní určitě patří matrace vyrobené ze studené pěny (například od značky Träumeland).
Mnoho kočárků má matraci z paměťové pěny, která může být různých tvrdostí, ta měkká ale není pro malá miminka příliš vhodná, a to hlavně z důvodu, že neposkytuje potřebnou oporu. Oproti tomu matrace s jádrem ze studené pěny mají vynikající ortopedické i termoregulační vlastnosti.
Pro udržení čistoty je praktické, pokud se dá potah matrace stáhnout a vyprat, protože miminko se může v kočárku zpotit nebo pozvracet. Snímatelný potah chybí obvykle právě u těch levnějších matrací. V obou případech je ale dobré dokoupit prostěradlo, ne však nepromokavou ochranu na matrace. Z hlediska ochrany zdraví dítěte, zejména v prvních týdnech a měsících, není vhodné ukládat dítě na neprodyšné materiály. Může se přehřát, protože jeho termoregulace ještě není dovyvinutá.
Nezapomínejte ani na kontrolu matrace. Pokud je proležená, vyměňte ji za novou.
Některé stříšky disponují hned několika benefity. Jiné naopak žádným, což se obvykle odráží i na ceně kočárku.
Mohou mít:
Některé kočárky disponují možností polohování zádové opěrky. Tu je pak možné nastavit do několika zvýšených poloh nebo úplného lehu. Používání je však třeba dobře promyslet a zvýšené polohy nepoužívat příliš často (hlavně u těch nejmenších miminek), protože pro zdravý vývoj páteře je nejvhodnější právě úplný leh. Možnost zvýšené polohy je vhodná zejména pro děti s refluxem.
Zádová opěrka hlubokého kočárku může být vylepšena i o možnost odvětrávání, a tedy ventilace v její spodní části, což se hodí zejména v případě, pokud vanička nedisponuje panoramatickým okénkem. Větrací prostor se obvykle ovládá pomocí páčky nebo tlačítka.
Některé vaničky jsou navrženy tak, že je po složení na zem můžete využít jako kolébku 🙂. Tato funkce je samozřejmě vnímána jako milý bonus a pokud pro vás není nezbytná, určitě není při výběru kočárku z těch směrodatných. Avšak, může být užitečná v případě, že nemáte zakoupenou postýlku nebo máte jen jednu, která je umístěna v ložnici, přičemž „další” by se vám hodila například v kuchyni při vaření a pod.
V případě, že je pro vás největším problémem místo a „odparkování” kočárku, protože máte například malý byt, nebo jste majiteli menšího auta a obáváte se, zda se vám do něj kočárek po složení vejde i s vaničkou, určitě tuto alternativu nepřehlédněte. Skládací vanička vám ušetří místo a také se bude kočárek snáze skladovat či odesílat jeho novému majiteli po konci kočárkovacího období.
Nánožník (nebo také kryt na hlubokou vaničku) je doplněk, který svou funkci plní hlavně v zimě, kdy chrání miminko před mrazem. Některé jsou ale využitelné i v letních měsících, a to v případě, že mají srolovatelnou (snímatelnou) teplou vrstvu a pod ní síťku, přes kterou bude cirkulovat vzduch.
Nánožníky se k vaničkám připevňují několika způsoby. Záleží na konkrétním modelu:
Na usnadnění přenášení hluboké vaničky slouží madla, která mají kočárky zabudovaná ve stříšce nebo ve středové části. Pokud se ale ve vaničce nachází miminko, nepřenášejte ji jen držením madla, a to z bezpečnostních důvodů.
Taková madla však nemá každá hluboká vanička, takže je to jen na vašich preferencích... Pokud neplánujete vaničku nějak často přenášet, nejsou pro vás tak důležitá.
Výběr podvozku nejvíce záleží na tom, kde se plánujete s kočárkem nejčastěji pohybovat, případně, zda ho chcete využívat jen na klasické kočárkování nebo řekněme na sport či cestování... Zajímavostí je i počet kol. Většina kočárků disponuje čtyřmi koly, avšak pokud plánujete s kočárkem sportovat, lepší volbou budou tzv. trojkolky.
Podvozek totiž ovlivňuje to:
Obecně platí, že kočárky určené do města a na cestování budou mít konstrukci lehčí, aby se s nimi snadněji manipulovalo při jízdě a skládání. U kočárků určených na vesnici a do horšího terénu musíte počítat s vyšší hmotností, s náročnější manipulací či s krkolomnějším skládáním. Je to „daň“ za lepší stabilitu, bez které se v terénu neobejdete. Tyto kočárky budou mít také celkově větší rozměry.
Při nákupu si tedy na základě jízdních vlastností můžete vybrat mezi kočárky určenými do města, na vesnici či do terénu, také kočárky na sport nebo kočárky na cestování.
Samozřejmě se často stává i to, že rodiče potřebují něco mezi, protože se nebudou pohybovat čistě jen v jednom typu terénu nebo by kočárek rádi využili i na běžné kočárkování a zároveň na sport. V takovém případě je důležité určit si, co by měl váš kočárek zvládat jako prioritu a následně si k tomu doladit zbytek.
Při konstrukci by vás ještě mohlo zajímat, zda se na ni dá připevnit autosedačka. Tato možnost je skvělá hlavně v případech, jako jsou nákupy či návštěvy lékaře. Po příjezdu autem na místo tak nemusíte miminko rušit vyndáváním z autosedačky, protože si ji celou i s dítětem jen jednoduše „přehodíte“ na podvozek a můžete pokračovat v cestě kamkoliv potřebujete.
Brzdy jsou bezpečnostním a praktickým prvkem, díky kterému můžete kočárek rychle zastavit, přibrzdit či zaparkovat tak, aby zůstal stát na místě.
Typy používaných brzd:
Rukojeť na kočárku může být pevná, což znamená, že se nedá výškově nastavit. Toto řešení není příliš praktické, protože na procházku s kočárkem může jít maminka, mnohem vyšší tatínek nebo nižší prarodiče a jedna výška nebude vyhovovat všem.
Dalším typem je nastavitelná rukojeť. Tu rozdělujeme na kloubovou a teleskopickou:
Obecně platí, že čím má kočárek větší kola, tím snáze zvládne nerovnosti. Z tohoto důvodu disponují většími koly právě kočárky určené do terénu a na vesnici (doporučení pro zadní kolo ⌀>25 cm). Do města postačí i ta menší.
Vlastností, které si třeba všímat, je ale více:
Velmi důležité je také odpružení. Nejlepší je, pokud jsou odpružená všechna kola, protože bez odpružení je kočárek tvrdý a otřesy se přenášejí do rukojeti a k dítěti. Avšak na trhu jsou také kočárky, které si vystačí s kvalitním odpružením jen zadních kol nebo najdete dokonce i takové, které nemají odpružená žádná kola – jedná se převážně o lehčí kočárky do města a na cestování. Samozřejmě, odpružená kola = lepší kola, pokud se však budete pohybovat po vysloveně rovném povrchu např. v rámci dovolených, zvládne to i kočárek bez odpružení.
Aretace znamená, že se přední do stran otočná kola dají zafixovat („zaseknout“) na neotočná (a tedy taková, která se točí jen dopředu a dozadu), díky čemuž kočárek nabude lepší jízdní vlastnosti v horším terénu. Použití aretace se proto doporučuje vždy při pohybu na nerovném povrchu a při rychlé jízdě (aby se předešlo vibrování a zaseknutí kol). Naopak, pokud se chystáte na procházku do města, je lepší kola nezaaretovat (nechat je otočná do stran). Díky otočným kolům je totiž manipulace s kočárkem mnohem snazší a jednodušší, což oceníte především v nákupních centrech, přeplněných uličkách či MHD.
Materiál
Využití kočárku | Používaný materiál kol | Otočnost předních kol | Doporučené odpružení | Doporučený průměr zadních kol |
---|---|---|---|---|
Do terénu | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy | Neotočná, otočná s aretací | Odpružená všechna | ⌀≥30-40 cm |
Na sport | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy | Neotočná, otočná s aretací | Odpružená všechna, zadní | ⌀≥30-40 cm |
Vesnice | Nafukovací, nenafukovací plněné, z tvrzené gumy, | Otočná s aretací | Odpružená všechna, zadní | ⌀≥25 cm |
Město | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy | Otočná s aretací | Odpružená všechna, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥20 cm |
Cestování | Pěnová, umělohmotná, z tvrzené gumy | Otočná s aretací | Odpružená všechna, přední, zadní nebo bez odpružení | ⌀≥15 cm |
*Uvedené parametry kol jsou optimálním standardem, na trhu však najdete i možnosti mimo tato rozpětí.
Tři nebo čtyři kola? Čtyři kola zatím zůstávají klasikou, do obliby se ale dostávají i tzv. trojkolky – tedy kočárky s třemi koly. Velmi zjednodušeně řečeno, s trojkolkou se snáze manipuluje, ale čtyřkolka vám zajistí o něco lepší stabilitu. Trojkolky jsou díky dobrým jízdním vlastnostem vhodnou volbou právě pro aktivní rodiče, kteří plánují s kočárkem sportovat (běhat nebo jezdit na kolečkových bruslích).
Při výběru kočárku byste měli myslet i na vaši výšku, protože pokud jste například vysocí, kočárek určený pro nízké rodiče vám může celkem nepříjemně zkomplikovat život. Například tím, že se budete muset často ohýbat nad nízko položenou vaničku nebo budete zakopávat o zadní osu kol konstrukce...
Při koupi proto myslete i na:
Abychom vám to celé usnadnili, naše kočárková poradkyně Ľudka pro vás připravila výběr kočárků určených pro každou výškovou kategorii rodičů či opatrovníků:
Pro mnoho rodičů jsou při výběru kočárku nejdůležitějšími parametry úspora prostoru (nebo také financí) či maximální „šikovnost“ zakoupeného kočárku. Rádi bychom proto zmínili i několik zajímavých tipů na praktická, skladná a cenově dostupnější řešení:
Zajímavou volbou jsou určitě kočárky se sedadlem typu 2v1. Avšak, nenechte se zmást. Nejedná se o standardní dvojkombinaci, o které jsme mluvili výše. Jsou to kočárky, u kterých se hluboká korba tahem za pásy, které jsou umístěny na spodní části korby, změní na sportovní sedadlo, nebo kočárky, kde se dva samostatné potahy (hluboká korba a sportovní sedadlo) navlékají podle aktuální potřeby na jeden rám. Sady tedy neobsahují samostatnou hlubokou korbu a samostatné sportovní sedadlo, jako je tomu u klasické dvojkombinace.
Tento typ kočárku se vám může hodit především v případě, pokud hledáte cenově dostupnější a skladné řešení. Je však třeba počítat s nižší nosností, která je pro takový kočárek typická. Respektive, právě tento typ kočárku díky jeho stavbě často umožňuje využití hluboké vaničky do vyššího věku dítěte (12 měsíců). Avšak nosnost sportovního variantu sedadla je většinou už jen 15 kg. Avšak ne vždy. Najdete samozřejmě i kočárky s nosností 22 kg, jen na tento fakt při potenciálním výběru myslete a nosnost si ověřte.
Výběr kočárků se sedadlem typu 2v1 si můžete prohlédnout zde:
Další možností je i koupě sportovního kočárku s tzv. vložnou taškou. Tuto alternativu si rodiče volí především v případě, když nemají pro uskladnění či „odparkování“ kočárku mnoho místa, mají malý kufr auta nebo se často přesouvají a potřebují, aby byl kočárek lehký a praktický. Také je skvělým řešením, pokud bydlíte v paneláku bez výtahu a máte možnost nechat kočárek odložený v přízemí bytového domu – kočárek odstavíte v prostoru na kola nebo kočárky a dítě si v tašce pohodlně vynesete do bytu.
V každém případě, tato volba se doporučuje spíše pro jarní a letní miminka, protože vanička je přece jen vanička a před nepříznivým podzimním či zimním počasím ochrání dítě o něco lépe.
Tato alternativa je sice zajímavá, ale trochu „sporná“. Vysvětlíme si... Při koupi autokorby můžete teoreticky ušetřit na první autosedačce (vajíčku). Autokorby totiž disponují bezpečnostními pásy, díky kterým se dají využít i na převoz dítěte autem. U některých z nich jsou pásy odnímatelné a můžete je do korby připínat a zase odebírat podle potřeby. Pásy jsou buď přímou součástí balení kočárku nebo je výrobci nabízejí jako volitelně dokoupitelné příslušenství.
Některé autovaničky mají dokonce i možnost polohování. Jednou z jejich nevýhod však je, že jsou obecně trochu menší než standardní hluboké vaničky, a to právě z toho důvodu, aby dokázaly zastoupit bezpečnou autosedačku co možná nejlépe. Pokud tedy předpokládáte, že bude vaše dítě z těch větších, pravděpodobně to není úplně ideální volba pro vás.
☝️ Zvážit třeba ale také fakt (který je zároveň jejich největším mínusem), že autovanička nikdy nebude tak bezpečná jako autosedačka, nech je jakkoliv kvalitní.... Podle zákona ji použít můžete, ale odborníci a praxe poukazují na to, že vajíčko je 100%-ně lepší volbou.
Pokud už teď víte, že budete s dítětem absolvovat cestu autem opravdu často a nechce se vám s sebou pokaždé vláčet celou konstrukci kočárku, tak tato alternativa bude pro vás jako ušitá na míru. Mluvím o „autosedačce na kolečkách“, která v autě zabere v podstatě skoro stejný prostor jako klasická autosedačka, a po vybrání ven si na ní jen vysunete zabudovaná kolečka a voilà, máte minikočárek, se kterým se můžete vydat na nákup či rychlé setkání ve městě.
Například taková autosedačka značky Doona je už plně polohovatelná, dá se k ní dokoupit ISOFIX základna a také různé příslušenství jako „taška na kočárek“, moskytiéra apod. I když je pravda, že konkrétně tato volba není z těch nejlevnějších, ale byla by škoda, abyste o její existenci nevěděli, pokud byste se přece jen náhodou rozhodli do ní zainvestovat.
*Při této alternativě ale také existuje ALE, jako v podstatě při všech autosedačkách... Pro ty nejmenší a nesedící dětičky bude vždy (hlavně kvůli těžké hlavičce, která tlačí na páteř a ztěžuje dýchání) nejideálnějším řešením ležení na úplně rovné ploše (hluboká vanička) a i když autosedačka disponuje funkcí ergonomického polohování, dítě by tam nemělo trávit příliš dlouhou dobu nebo byste ji neměli využívat příliš často. Takže je to na zvážení, ale na vysloveně delší pobyt venku ji pro děti do cca 8 měsíců tedy velmi nedoporučujeme.
Velmi důležitým parametrem, na který je nutné při koupi kočárku dbát, je samozřejmě jeho bezpečnost. Tu vám potvrdí označení s odkazem na normu STN EN 1888-2: 2019 (94 3008), díky čemuž víte, že kočárek vyhověl požadavkům evropské normy. Konkrétně tato norma je platná od 1.6.2019, přičemž stará norma STN EN 1888: 2012 (94 3008) platila do 31.12.2019.
Pro upřesnění, modely kočárků, které se začaly vyrábět v období platnosti staré normy, musely podstoupit nové testování podle nové normy, pokud je tedy výrobci chtěli prodávat i nadále.
Pokud se rozhodnete pro jetý kočárek, váš výběr by měl být ještě důkladnější. Doporučujeme upřednostnit osobní odběr, díky čemuž si můžete kočárek dobře prohlédnout a vyzkoušet si jízdu, skládání a různé nastavení.
Zároveň je důležité klást prodávajícímu správné otázky, abyste se o kočárku dozvěděli vše skutečně důležité, a mohli se tak dobře rozhodnout 😊