Jste aktivní rodiče? Nebo nejste, ale chtěli byste s příchodem miminka změnit svůj životní styl a trávit více času v přírodě a při sportovních aktivitách? V tom případě čtěte dále. Kočárek na sport se totiž v takovém případě stane vaší nejlepší investicí. Avšak, než se pro něj finálně rozhodnete, měli byste znát i jeho nevýhody, tak si pojďme k němu říci více.
Kočárky na sport se svým vzhledem a vlastnostmi výrazně podobají těm terénním, a to až do takové míry, že je můžete klidně využívat jak na sportovní aktivity, tak i na výlety do přírody. Je to tedy 2v1, což můžeme považovat za výrazné plus, avšak máme tu samozřejmě i nějaké to mínus.
Jejich design je sportovní, aerodynamický, konstrukce je mohutnější a odolná, kola jsou větší a celkové rozměry kočárku také. Počítat musíte i s vyšší hmotností, neboť je potřeba, aby měl kočárek dobrou stabilitu a něco vydržel.
Toto všechno by se dalo považovat vzhledem k jeho určení za výhody, ale na druhé straně, s kočárkem potřebujeme kromě pobytu venku a sportu žít i „normální” život. Potřebujeme se s ním přesouvat (nakládat ho do kufru auta), potřebujeme s ním zajít na nákup, k doktorovi, potřebujeme se s ním dostat do bytu v paneláku, potřebujeme se s ním vejít do dveří a pod.
Proto je důležité, abyste při výběru kočárku dali na všechny tyto elementární věci pozor. Protože pokud se pro vás stane každá cesta domů na 5. patro paneláku noční můrou, asi nebudete nadšení...
Kočárek si můžete zakoupit podle věku dítěte následovně:
☝️ Jako samostatný hluboký kočárek je na rozdíl od jiných typů kočárků na trhu nenajdete a je to tak z jednoduchého důvodu: Pro maličké a křehké tělo novorozence či malého dítěte je totiž sportování nebo kočárkování v náročném terénu úplně nevhodné. Jakékoliv výrazné pohyby či nárazy by mu mohly velmi snadno ublížit a poškodit mu páteř.
❗️Proto, i když si zakoupíte kombinovaný kočárek, který obsahuje hlubokou vaničku, je to spíše myšleno jako řešení do budoucna a dokud dítě samostatně nesedí delší dobu, čili standardně 9 měsíců věku, s kočárkem se můžete pohybovat jen pomalým tempem (chůze) po nenáročném povrchu.
📌 Pokud se potřebujete zorientovat v dalších obecných vlastnostech kočárků, které jsou mimochodem pro jeho správný výběr stejně důležité, přečtěte si i náš článek:
Dozvíte se v něm více informací o tom, jak vybrat kočárek s ohledem na vaši výšku, velikost či odvětrávání hluboké vaničky a sportovní sedačky, úložný prostor (košík) a pod._
☝️ Koupě jakéhokoliv kočárku je vždy na uvážení. Na trhu totiž nenajdete takový model, který by neměl své mouchy, protože je vždy zaměřen na určitý životní styl a způsob využití. Právě proto je důležité, abyste si jako rodiče určili své priority a potřeby (co kočárek musí mít a zvládat) a následně si zvolili takový, který vaše očekávání naplní a jeho výhody u vás převáží nad jeho nevýhodami.
Hlavní rozdíl mezi tří a čtyřkolkou je v nájezdu na obrubník nebo šikmý chodník. S kočárkem se čtyřmi koly vyjedete klasicky po předních. Tříkolka může vycházet pouze po zadních (čili couváte) nebo je nutné nejprve předním kolem najet na chodník a zadními koly přijít až k němu a dotknout se ho – až potom je možné zadní kola zvednout tak, aby obrubník v podstatě rámovaly. V případě, že by se zadní kola zvedla hned do vzduchu jako při čtyřkolkách, je balancování stability pouze na předním kole, což může velmi snadno vést k převrácení kočárku.
*Samozřejmě, neplatí to jen pro obrubníky ve městě, ale i pro různé výškové rozdíly v terénu.
Upřímně je to ale spíše o zvyku. Pokud se naučíte s tříkolkou správně manévrovat, nebude vám tento kolový rozdíl dělat žádný problém a vy si tak budete moci naplno užít výhody jednoho předního kola při sportu a v terénu, což je vlastně i pointou těchto kočárků. Při sportování a průjezdu nerovnostmi je totiž tříkolka určitě lepší volbou.
💁♀️ Přirovnali bychom to k řízení auta. Ať už si koupíte manuál nebo automatickou převodovku, přední náhon nebo ten zadní, či dokonce spalovací motor nebo elektřinu, jezdit dokážete pohodlně a bezpečně se vším, jen se na to potřebujete adaptovat.
A pokud se obáváte celkové stability kočárku, sahejte podle vašich možností spíše po modelu, který má širší rozestup zadních kol. Klasicky ale opět pozor na dveře, výtahy a kufry aut.
Jak už zaznělo, aretace je v podstatě synonymem pro možnost fixace nebo uzamknutí předního otočného kola na neotočné podle potřeby. Abychom si ale mohli tuto funkci vysvětlit správně, shrneme si nejprve, jaké typy předních kol vzhledem k jejich otočnosti při kočárcích na sport najdete:
Neotočné přední kolo si můžete představit jako to na kolečku. Prostě se točí dopředu a dozadu, ale netočí se do stran kolem své osy. Je pevné a jeho největší nevýhoda spočívá ve změně směru kočárku. Abyste kočárek nasměrovali jinam, musíte ho naklonit na zadní, přední kolo zvednout do vzduchu, kočárek natočit a opět položit. Tříkolky s tímto typem kol jsou vysloveně určeny jen na běh a sport, takže jsou na běžné kočárkování opravdu nepraktické. Toho typu kola se aretace vlastně vůbec netýká, neboť je v podstatě „zaaretované” od výroby a nedá se to měnit.
Otočná přední kola s možností aretace jsou za nás tou nejlepší možnou volbou. Kočárky s nimi jsou totiž nejpraktičtější na trhu. Ve zkratce – díky otočnosti kol kolem své osy se kočárek stává praktickým i pro každodenní život. Je prostě všestrannější, což je cílem asi každého rodiče, protože nikdo z nás nežije v bublině a kočárek potřebujeme využívat v různých situacích a na různých površích (nejen při běhu či bruslích).
Pro kočárky s aretací je dobré vědět, jak vlastně tato fixace funguje a kdy ji využívat. Použití aretace má totiž nějaká pravidla:
📌 Náš tip
Měli byste vědět i to, že pokud na kočárku dojde k poškození kola a výrobce zjistí, že poškození bylo způsobeno nesprávným nastavením či používáním aretace, tak většina reklamací skončí zamítnutím. Proto je důležité, abyste aretaci používali správně.
Kolo kočárků na sport se většinou dá zaaretovat až dvěma způsoby nebo směry (uzamknutí směrem dopředu, před kočárek nebo uzamknutí směrem dozadu, čili se kolo zafixuje jakoby pod kočárkem). Používá se to následovně:
📌 Běhání na nerovném povrchu je trošku diskutabilní. V každém případě, kolo je i v tomto případě dobré aretovat směrem ven, avšak s pevným kolem se vám bude těžko měnit směr. Pokud byste si ale kolo nezaaretovali, je to nebezpečné jak pro dítě tak i pro kočárek, který si můžete zničit.
📌 Samozřejmě, existují i kočárky, které se aretují jen jedním směrem, v takovém případě je používáte zaaretované stejně na procházky v náročném terénu a i na rychlý pohyb. Důležité je, abyste aretaci použili.
☝️ Některé modely mají přepínání aretace přímo na rukojeti kočárku, což je při sportovních aktivitách extrémně praktické.
Jak už zaznělo, kočárky na sport jsou si velmi podobné s kočárky do terénu, z čeho vyplývají dvě důležité věci:
1, Kočárek na sport můžete spolehlivě využívat i v náročném terénu.
2, Naopak to neplatí. Tedy ne vždy. Proto, pokud byste si rádi pořídili kočárek na sportovní aktivity, nehledejte mezi teréňáky. Je mezi nimi totiž velké množství modelů, které na sport schválené nejsou. Nepřešly tak speciálními zátěžovými testy, které by dostatečně prozkoumaly jejich chování při běhu, bruslích a pod., takže mohou být pro vás a dítě při sportu nebezpečné.
Zároveň nemusí mít ani na sport důležité komponenty jakými jsou ruční brzda, správně přizpůsobené aretování kol, poutko na ruku, dostatečný bezpečnostní pás atd.
Mimo kategorii kočárků na sport se nespoléhejte ani na to, pokud mají modely v názvu slova jako „Sport” či „Run” a podobně. Kočárky schválené na sport musí být označeny speciální normou: EN 1888-3 „Kočárek pro sportovní aktivity“, což znamená, že prošly zmíněnými potřebnými testy a jsou na sportovní aktivity náležitě přizpůsobeny. V případě, že kočárek toto označení nemá, na sport ho pro vaše vlastní dobro nevyužívejte.
V případě, že se těšíte rovnou ze dvou ratolestí a rádi byste si pro ně pořídili jeden společný sourozenecký kočárek, nezapomněli jsme na vás 🙂.
Tyto kočárky se stejně jako i mono kočárky rozdělují podle místa využití, čili si můžete pořídit dvojkočárek na sport, na vesnici, do města nebo do terénu atd. Samozřejmě, při výběru jsou rozhodující i jiné jejich vlastnosti, proto vám doporučujeme přečíst si také článek:
Tak jsme to zvládli 🙂. Doufáme, že vám článek pomohl a v případě, že máte jakékoliv otázky, neváhejte a zeptejte se naší kočárkové poradkyně Ľudky opravdu na cokoliv: Chci se zeptat Ľudky!